Papročiai, papročių semantika
Būsto raida. Liaudiškieji papročiai bei tikėjimai
iškalbingai byloja apie didelį lietuvių prieraišumą gimtiesiems namams. Tai
sėslaus etnoso, per tūkstantmečius labai susigyvenusio su tėviške, požymis.
Mitiškai mąstant, namo statyba būdavo įsivaizduojama kaip kosmogoninis aktas –
juk kuriamas savasis pasaulis, kuriame neretai prabėgdavo ir visas gyvenimas. Iš
čia taip pat seka ir atskirų namo elementų mitologizavimas: tam tikrais gyvenimo
momentais ar kalendorių švenčių metu jie itin sureikšminami, tampa šventi. Verta
ir šiandien įsijausti į šių dalykų prasmes – juose slypi svarbūs
sociopsichologiniai akcentai, sudarantys harmoningo ir laimingo gyvenimo
prielaidas.
Kitados žmonės Lietuvos teritorijoje gyveno stulpinės
konstrukcijos nameliuose. Jie būdavo statomi sukalant kuolus į žemę, išpinant
tarpus šakomis, plyšius užtepant moliu. Plonasieniai ir šalti buvo tokie
pastatai, tik priebėga nuo vėjo, darganos. Jaukumą juose galėjo palaikyti tik
negęstanti židinio liepsna. Rentininiai pastatai iš gulsčių rąstų mūsų krašte
atsirado I–II tūkst. sandūroje. Pirmiausia tokia statybos technologija pradėta
naudoti pajūryje.
Iš senovės rašytojų lietuvių būstą plačiau aprašė XV a.
autorius Janas Dlugošas. Jam lietuviškas namas panašus į apverstą laivą.
Viduryje pastato – atviras ugniakuras, o dūmai išeidavę per skylę stoge. Tokiose
pirkiose – rašo autorius – lietuviai gyveno su žmonomis, vaikais, šeimyna, laikė
jose gyvulius, ginklus, grūdus ir visus namų padargus. J. Dlugošas neaiškina,
kodėl taip ankštai gyventa. Suprasti nesunku: tai laikmetis, kai vyko
nuožmiausias karas su kryžiuočiais ir kaimai nuolat būdavo paverčiami plėnimis.
Kada čia bespėsi išsistatyti patogiau, erdviau.
XVI a. autoriai papildė senoviškojo būsto aprašymą kai
kuriomis detalėmis. Gyvenamasis trobesys – iš apvalių rąstų, šiaudiniu stogu;
tik ties ugniaviete jis dengtas eglės žievėmis – maukomis. Langeliai mažučiai,
užtraukti jaučio pūsle.
XVI a. antroje pusėje, vykdant Valakų reformą, kaimuose ėmė
rastis ir patogesni būstai. Susiklostė du labai skirtingo planavimo gyvenamojo
namo tipai. Žemaičių trobos,
arba stubos, dažniausiai yra dviejų galų. Jų viduryje – kaminas; tai iš akmenų
ir plytų sumūryta patalpa, užsibaigianti į aukštį siaurėjančiu dūmtraukiu.
Kamino viduje yra atviras ugniakuras, kur, pakabinus ant vąškaro varinį katilą,
gaminamas viralas, taip pat rūkoma mėsa, lašiniai. Iš abiejų kamino pusių yra
priemenės, iš ten vienos durys – į trobą, kitos – į pryšininkę. Tuos abu galus
išilginė siena iš rąstų dar dalija pusiau. Troboje gyvena šeimininkas su žmona
ir vaikučiais, pryšininkėje – karšinčiai, nusenę tėvai. Už pryšininkės dar yra
kamaros ir klėtelės, o už trobos – alkieriai ir alkierėliai. Yra kur naminukams,
kaukučiams, prisiglausti.
Mažiau pasiturintys žemaičiai statydavosi vieno galo trobą.
Štai kaip vaizdingai ją aprašo profesorius Ignas Končius: < Stogas nulaužtais
galais. Gyvenamasis galas su čiukuru ir lėkiais, o antrasis galas nuo pat
viršaus eina nuožulniai beveik iki žemės – gera pastogė. Namas kiūto nelyginant
sraigė su savo ragiukais ar koks gyvuliukas ant žemės susitūpęs. Itin jauki
patraukli išvaizda>.
Visai kitokia yra aukštaičių
pirkia bei jos modifikacijos
Suvalkijoje ir
Dzūkijoje. Ji ilga ir
siaura, dviem skersinėmis sienomis padalyta į maždaug vienodo dydžio patalpas:
pirkią, priemenę ir seklyčią. Kasdienis gyvenimas vykdavo pirkioje. Seklyčia,
dar vadinta pirkaite, skirta svečiams. Priemenė yra be lubų, iš čia kopėčiomis
ar kokia lipyne galima užkopti ant aukšto. Ten po šiaudiniu stogu kabo lašinių
paltys, dešrų ringės. O kartais apsigyvena ir
aitvaras, visokį labą į
namus nešantis. Priemenėje sienele atitverdavo kamaraitę, kur laikydavo girnas
ir visokį maistą. Pirkioje pagrindinę erdvę užima duonkepė krosnis. Kampe
priešais jos angą – stalas, pasieniu – platūs suolai. Tai geroji kerčia arba
krikštasuolė. Prie kitos sienos – lovos, virš jų – kartelės kasdieniniams rūbams
pasikabinti. Seklyčioje sudėtos medinės grindys. Pasieniais – margosios kraičio
skrynios, komoda ir lova su kalnu nėriniuotų pagalvių. XX a. pradžioje
seklyčiose ėmė rastis ir stačiamalkės krosnys, prie kurių taip malonu
prisiglausti sužvarbus.
Suvalkiečių gyvenamojo būsto – stubos – dalių vardai kitokie.
Tą galą, kuriame šeima gyvena, zanavykai vadina šeimynstube, kapsai – pirkčia.
Antrasis galas, skirtas svečiams arba šeimos šventėms, zanavykų vadinamas
stubele, o kapsų – seklyčia. Priemenę zanavykai vadina butu. Už jos yra virtuvė,
iš kur pakuriama ir duonkepė krosnis. Jos šonas ir galas šildo šeimynstubę. Prie
duonkepės pamūrydavo suoliuką, vadinamą kakaliu ar zelikiu. Tai pati
tinkamiausia vieta anūkams senelio pasakų klausytis.
Kurio Lietuvos regiono namai gražiausi? Aukštaitiškos pirkios
langų aprėminimas labai puikus, gonkeliai irgi išpuošti. Žemaičių stubos
įspūdingos proporcijomis, stogo forma. Spalva ir ornamentais išsiskiria pajūrio
žvejų namai. Viena yra bendra: nuostabi dermė su supančiu kraštovaizdžiu.
Namo statymas.
Vieta namui. Senieji žmonės sakydavo: gyvenamoji vieta
turi būti laiminga. Negalima įsikurti gaisravietėje arba perkūno trenktoje
vietoje – nelaimė gali pasikartoti. Negalima namo statyti ten, kur būta medžio
kelmo. Šis draudimas, tikėtina, siekia itin gilius mitologinius tikėjimų
sluoksnius. Medis – archajiškojo pasaulio modelio ašis; jis jungia pasaulio
dalis: požemį, mūsų gyvenamą erdvę, dangaus sferas. Medžiu mirusiųjų vėlės
keliauja į dausas. Štai šis įvaizdis ir baugina: ar čia apsigyvenę žmonės greit
neiškeliaus anapus?
Netinka statyti toje vietoje, kur ėjo koks takas, juolab
kelias. Turbūt dėl tos pačios mitiškai spėjamos priežasties, nors dabar ir
sakoma: Nebus šeimoje tvarkos, viskas maišysis. Negalima naujai statomą
būstą pakreipti statmenai buvusiajam: gyventojai čia neilgai tegyvens, greit
išmirs. Gal todėl, kad tokia orientacija primena kryžių. Pati geriausia sklypo
vieta trobai – pietinė. Tada ir šeimoje santaika vyraus, ir ūkis gerai seksis.
Rąstai statybai turi būti sukirsti, kai medžiai miega:
geriausia vasario mėnesį ir Mėnuliui dylant. Tada pastatytos trobos langai
neverks, rąstų kirvarpos negrauš, bus sausa ir šilta viduje. Tarp paruoštų
statybai sienojų negali būti paimtų iš vėjovartų, žaibo įtrenktų. Manyta, kad
tokie gali gaisrą prišaukti. Netinka ir tie, kurie girioje augdami, vienas į
kitą trynėsi, braškėjo, vaitojo, – vaidensis namuose. Taip pat nereikia imti
sienojų iš kokio nors seno statinio – tada nesiseks troboje gyventi. O tą rąstą,
kuris miške buvo nukirstas pirmasis, pasidėdavo atskirai. Jį iškels kuo
aukščiausiai, į paskutinį vainiką, tai dūmai iš krosnies visada kils aukštyn.
Slenksčiui reikia parinkti sunkų ir tiesų stuobrį, bet ne kokį susisukusį ar
šakotą, antraip kuriam iš namiškių protas gali susisukti.
Ta vieta, kur numatoma statyti kluoną ar jaują, būdavo
apsėjama javais. Ir darbas pradedamas jiems sudygus – na jau tada kasmet čia bus
pilni aruodai derliaus.
Statybos
pradžia. Statybą pradėdavo kokią porinę dieną, jokiais būdais ne
pirmadienį – antraip ilgai užtruks, atsiras visokių kliūčių. Būdavo
atsižvelgiama ir į Mėnulio fazę: gyvenamąjį namą patariama statyti pilnatyje,
ūkinius pastatus – delčioje. Ir dar gerai pradžią pataikyti pučiant šiauriniam
vėjui – pelės kluonuose nesiveis. Dzūkuose nuo jų gindamiesi darydavo tokį
burtą: per kairį petį mesdavo kuokštą samanų. O kad žmonės naujame name
nesirgtų, po pamatais užkasdavo pelyno šakelę, česnako skiltelę arba angliukų iš
velykinio ugniakuro. Dar į rentinio kampus namų laimei pažerdavo po saują grūdų.
Ir ne bet kokių, o žolinių – per Žolinės atlaidus bažnyčioje pašventintų
avižų ir kviečių varpų. O kad vaišingi namai būtų, žinia, ir turtingi, paberdavo
kampuose taip pat po žiupsnelį aguonų.
Kai meistrai
sunerdavo pirmąjį vainiką, viename iš
kampų, kur bus krikštasuolė,
tarp rąstų iškirsdavo kryželį. Šeimininkas ton ertmėn įdėdavo graudulinės žvakės
gabalėlį, šventintų žolelių, velykinės verbos spygliukų, rūtos šakelę, sidabro
pinigėlį. Žvakė saugos nuo gaisro, žolelės nuo ligų ir nelaimių, kadugys
linksmumą neš namams, sidabras gins nuo blogos akies. Ir apskritai, tada
velnias kerčioj nesėdės.
Pradėtą statybą žemaičiai laimindavo tokia apeiga: paimdavo
atžagaria ranka dvyliką metų augusį šermukšnį ir vilkdavo jį septynis kartus
aplink rentinį. Seniausias šeimos narys, atėjęs į statybvietę, tardavo:
Padėk, Diev, kad ant veitos supūtų!
Po to suduodavo kirviu į pirmąjį vainiką. Statybos meistrai nusiėmę kepures
persižegnodavo ir – prie darbo.
Ant rentinio poilsiui nevalia sėdinėti – tingulys užpuls,
ilgai statyba nesibaigs. Ir be reikalo nereikia per jį žirglioti – dar kokia
pikta dvasia į namus įsimes.
Tvartą statydami, kad gyvuliai rankon eitų, pamatų
kampuose užkasdavo po truputį kiaulės šerių, arklio uodegos ašutų, avies vilnos,
vištos plunksnų, dar ir ožio ragą. O kad pelės neįsiveistų, po kiekviena sąspara
paberdavo pelenų. Žemaičiai turėjo paprotį po pamatiniais akmenimis arba po
slenksčiu paslėpti kokį metalinį daiktą – arklio pasagą, monetą. Tada
aitvarai nieko iš podėlių neišneš, laumės kūtės vidun neįsmuks pieno atimti.
Minėtus papročius etnologai apibendrintai vadina mitine
atodaira. Mūsuose ji gausi ir įvairi, bylojanti, kad labai stengtasi įsigilinti
į gamtos reiškinius, ieškoti jų tarpusavio sąsajų ir priklausomybių.
Statybos pabaigtuvės. Šiuose papročiuose mažiau mitinių
sureikšminimų, daugiau žaismės ir linksmybių. Ženklas, kad gegnės jau suremtos,
– iškeltas vainikas. Nemuno
žemupyje jį vadindavo bėringiu, Biržų krašte – kruoniu. Tačiau tuodu skiriasi
nuo vainiko, nes iškeliami horizontaliai, tarsi kokia namo karūna. Iš eglišakių,
karklo ar lazdyno vytelių padaromas karkasas, kuris prikaišomas ąžuolo, klevo,
beržo šakelių, įtarpuojant ir lauko bei darželio gėlių. Čia tinka ir bijūno
žiedas, ir jurginas. Vėlų rudenį užbaigus darbus, tenka vainiką pinti iš pušų ir
eglių šakelių. O vasarą papuošdavo jį net rugių varpomis. Bet ypač dažni
vainikai iš ąžuolo lapų – manyta, kad tuo suteikiama statiniui tvirtybės.
Žemaitijoje meistrai į vainiko vidurį įkabindavo iš medžio lentelės išpjautą
sūrį – tokią laukiamų vaišių užuominą. Kitur dar kabindavo savo profesijos
ženklą – medinius pjūklą, kirvuką, reples, kampainį, skriestuvą. Tokius
pabaigtuvių vainikus galima pamatyti Užnemunėje bei Dzūkijoje.
Įdomus paprotys į bėringį įdėti dovanų meistrui, statybos
vadovui. Pavyzdžiui, batus, pirštines, marškinius, austinį rankšluostį. Ir
išimti tuos daiktus turėdavo pats meistras. Kabarokis gegnėmis aukštyn!
O čia darbininkai kokiais rakandais tarškina, maršą groja, visokius
juokus laido. Sėkmingai nusikabinusį dovanas meistrą parankiniai pakilodavo,
tada daina pasveikindavo šeimininką. O šeimininkė ant stalo jau deda dideliausią
dubenį šutinio, keptuvę stačiokės. Pabaigtuvių vaišės turi savo pavadinimą, bet
vėlgi skirtingą įvairiuose Lietuvos regionuose. Aukštaitijoje – šelmenų
balius, jos šiaurės vakarų dalyje – kruonio nugėrimas, Mažojoje
Lietuvoje – bėringės, Žemaitijoje – kazilinės, Užnemunėje –
sparinės. Pakeldamas pirmąją taurelę, meistras tradiciškai linki, kad
trobesys visus pergyventų, kad jo vėjas nesugriautų, žaibas nenutrenktų, kad jis
pilnas geros nuotaikos būtų.
Po kazilinių dar daug likę statybinių darbų: stogą uždengti,
grindis sudėti, langus ir duris įstatyti, krosnį sukrėsti. Bet akys
baisininkės, rankos – darbininkės.
Namo dalys.
Langas. Daug grožio pajautos sudėdavo senoliai į savo
trobos langų puošybą. Ir
tikėtina, kad būtent dėl to mitinio sureikšminimo.
Langas aprėminamas
apylangėmis, susidedančiomis iš antlangės, palangės ir šoninių lentelių. Tos
visos dalys ornamentuojamos. O ir langinės dažnai turėdavo kokių nors
dekoratyvinių elementų, kartais būdavo netgi ištapomos. Ne veltui mįslėje apie
langą sakoma: Margi marginėliai ant sienos pakabinti.
Antlangės dažniausiai būdavo
pjaustinėjamos tokiais ornamentais: centre apskritimas, sudalytas į aštuonias
skiltis. Lygiai tokie puošia verpstę ar kokį kitą buities rakandą. Apskritimą
dažnai gaubia medžio ar kažkokio augalo siluetas. Į šonus nuo jo nueina tarsi
kokios bangos. Kartais jos tampa visiškai realistiškai pavaizduotais žalčiais.
Kampuose išpjaustomi paukščių siluetai, ypač dažnai vaizduojamos antelės. Medis
ir aštuonių dalių apskritimas tautodailės tyrinėtojų interpretuojamas kaip
pasaulio modelio schema. Keturios pasaulio šalys ir dar keturios kryptys į
Saulės teką bei laidą per saulėgrįžas. Tai ir metų ratas, ir erdvės
suskirstymas. Medis – vertikalioji modelio ašis, atspindinti tridalę Visatos
sąrangą. Tokį modelį sumąstė tolimi mūsų protėviai, pradėdami suvokti ir pažinti
gamtą, siekdami saugumo jausenos šiame pasaulyje.
Žalčiai ir antelės – vandens gyvūnai; gal todėl jie čia, kad
per langą vis žvilgčiojama, kada gi nustos įkyrėjęs lietus lyti. Net ir karnizo
ornamentas sudarytas tarsi iš lietaus lašų. Antelė, beje, yra likimo deivės
Laimos įvaizdis. O žaltys
Žilvinas žvejo dukrą Eglę išsiviliojo į savo karalystę marių dugne.
Mitiškai mąstant, langas kaip ir trobos slenkstis, yra
skiriamoji riba tarp jaukaus namų pasaulėlio ir to išorinio, kuriame pilna
pavojų ir piktųjų dvasių. Tai aiškėja iš tokių papročių bei tikėjimų. Kad
kūdikis lengviau ateitų į šį pasaulį, pribuvėja praverdavo pirkios langus. O
būsimasis tėvas, tikėdamasis sulaukti būtinai sūnaus, malkas vandeniui šildyti
paduodavo per langą, nenešdavo jų per duris. Jeigu toje šeimoje jau būtų mirusių
kūdikių, naujagimį vežant krikštyti, kūmams jį paduodavo tik per langą. Prieš
tai dar triskart apnešę aplink krosnį. Tokiu pat būdu priimdavo ir pakrikštytą,
bet pro vieną lango pusę ir skersą; sakydavo, tada bus namų vaikas, ne koks
valkata.
XIX a. dar laikytasi papročio ligonį marinant atidaryti visus
trobos langus. Jeigu namuose pašarvojamas savižudis, karstą išnešdavo per langą.
Taip elgtasi tariant, kad vėlė durų atgal pareiti nerastų, kad nesivaidentų
namuose. Vėlinių išvakarėse pirkios langeliai būdavo praveriami, o ant palangės
padedami apeiginiai valgiai. Kūčių vakarienės metu ten vėlėms pastatomas
avižinio kisieliaus dubuo. Vadinasi, išties tikėta, kad langas – gyvųjų ir
mirusiųjų pasaulių sąlyčio vieta.
Per langą vykdavo namų šeimininko pasišnekėjimas su Kalėdų
persirengėliais. Žemaitijoje jie vadinti berneliais arba avinėliais. Lygiai ir
su lalautojais per Velykas. Po langu sakomos oracijos ir sveikinimai, giedamos
giesmės. Etnologai mano, kad kalendorinių švenčių persirengėliai kitados
vaidindavo ateivius iš dausų, tai – prabočių šešėliai. Jie atnešantys ateities
ištarmę. Todėl po Kūčių vakarienės ties langais merginos stengdavosi savo likimą
sužinoti. Išgirs viduje ištartus žodžius eik arba prašau – tų metų
piršlybos bus sėkmingos. Tikėjo, kad pasižiūrėjus į trobos vidų per sukryžiuotus
šluotos ražus arba medines akėčias, galima pamatyti ir likimo skirtojo veidą.
Naktį per langelį į pirkios vidų žiūri mėnulis. Pilnaties
šviesa galinti susargdinti miegantį vaiką. Kenkianti ji ir suaugusiam, o ypač
besilaukiančiai moteriai. Mėnulio nužibintas kūdikis suviduriuoja žaliai,
tampa labai jautrus, verksmingas, gali pasidaryti nakviša arba blogai vakare
matys – jam užkris vištupys. Tas visas blogybes galima atitolinti tokiais
burtais. Ant palangės padedamas aštrus peilis ašmenimis į viršų; tai mėnesiena
jį atbukina, bet kūdikėliui pakenkti jau nebegali. Padėdavo ten ir puodelį su
vandeniu: tegu mėnesienos blogis jame nuskęsta. Kultuvę aprengia vaiko
marškinėliais, padeda ant palangės nakčiai, visas blogas poveikis jai ir
atitenka. Arba palangę pabarsto smėliu, pripėduoja vaiko kojelėmis; jis iš ryto
ir sveikas.
O štai delčios šviesa padedanti atsikratyti karpų ir
dedervinių. Kairės rankos mažuoju piršteliu reikia rasą nuo lango braukti ir
tepti karpas, vis pašnibždant triskart: Pranyk, kaip tas dylantis mėnulis.
Kai užeidavo rūstus audros debesis ir darydavos baisu, kad
perkūnas neįtrenktų, seni žmonės uždegdavo graudulinę žvakę ir statydavo ją ant
palangės. Arba pabarstydavo ten velykinės verbos spyglių. Pirmą kartą pavasarį
išgirdus griaudžiant, galima atsikratyti blusų. Kas nors iš namiškių pribėga
prie praviro lango ir klausia: Ar namie blusos?. Iš vidaus atsako:
Nėra, išėjo pas tą ar kitą kaimyną. Ir tais metais šių įkyrių įnamių namuose
nebelieka.
Slenkstis. Labai reikšminga yra ir namų slenksčio
mitologema. Slenkstis – riba
tarp nepažinto, gal net svetimo pasaulio ir jaukaus namų prieglobsčio. Šis ribos
pojūtis labai ryškiai atsiskleidžia draudime ištiesti ranką sveikinantis per
slenkstį. Jį paaiškina kiti papročiai. Pavyzdžiui, dzūkuose tikima, kad po
saulės laidos išpylus šiukšles per slenkstį, jomis artimųjų vėlėms akis
prižersi. Ištiesi ranką per slenkstį – išsives anapus. Išlydėjus mirusįjį į
kapus, kuo greičiau būdavo ardoma šarvonė, o kieme už trobos slenksčio paliejama
vandens. Tuo apsidraudžiama, kad vėlė nesugrįžtų namo: mitinės dausos esančios
už vandenų.
Esama ir kitokių draudimų, susijusių su namo slenksčiu.
Negalima ant jo sėdėti: mergaitei – kad ilgai neištekės, ūkininkui – kad iš
skolų neišbris, besilaukiančiai moteriai – kad vaikas sveikas gimtų. Šeimininkei
negalima ant slenksčio malkas skaldyti, nes savo laimei kojas nukirs,
namuose barniai netils. O prisėsdavo ant slenksčio, kai reikėdavo sveikatą
pataisyti. Pavyzdžiui, skaudantį sąnarį gydydavo taip: prieš saulės patekėjimą
ar saulėlydį sėdėdami ant slenksčio vyniodavo ant skaudamos vietos vilnonį siūlą
ir skaičiuodavo: vienas ne du, du ne trys… Taip iki devynių. Mama kūdikį
ant slenksčio pagydydavo, jeigu jį būtų bloga akis nužiūrėjusi.
Pasiguldo jį ten nuogutėlį, apipurškia vandeniu iš burnos triskart ir kiekvieną
kartą apšluosto išvirkščia sijono pridurkų puse. Arba pertraukdavo jį per arklio
pavalkus, padėtus ant slenksčio.
Kai žvejams imdavo nuolat nesisekti, darydavo tokį burtą. Į
tinklą įdėdavo šermukšnio šakelių, priberdavo druskos. Tada ant slenksčio
padėdavo kirvį ir traukdavo tinklą laukan. Kartais ūkyje taip nutinka: višta ima
ir užgieda gaidžio balsu – tai reiškia nelaimę namams. Ją galima atitolinti su
blogąja pranaše išmatavus trobos ilgį nuo galinės sienos iki slenksčio.
Matuodavo šitaip: vištos galva–uodega, galva–uodega. Kuri dalis siektų slenkstį,
tą ir reikia nukirsti; nelaimė tada neatsitiks.
Po Kūčių vakarienės mergaitės ant slenksčio padėdavo po
kūčiuką, tada pasišaukdavo šunį. Kurios kūčiuką pirmiausia griebs, ta pirmoji ir
ištekės. O vaikinai, kerštaudami kuriai mergaitei už neištikimybę, į jos namų
slenkstį įkaldavo kumelingos kumelės uknolį. Tai toji susilaukdavusi pavainikio.
Ties slenksčiu būdavo atliekamos apeigos įvesdinant į namus
naują šeimos narį. Tėvas jaunuosius pasitikdavo kieme su duona ir druska, gėrimo
taure; motina laukdavo viduje. Žengiant per slenkstį, viešnios jaunuosius
apiberdavo javų grūdais, linkėdamos vaisingumo. Būta papročio ant slenksčio
numesti kailinius. Peržengs juos – turtingai gyvens. Kituose Lietuvos regionuose
anyta ties slenksčiu suruošdavo marčiai tarsi nuovokumo patikrinimą. Padėdavo
ten duonos kepalą, drobės stuomenį, vyriškas kelnes. Ir reikia žinoti, kad duoną
dera imti dešine ranka, stuomenį ir kelnes – kaire. Duoną įnešus vidun pagarbiai
dėti ant stalo, kitką – ant suolo. Nelaukiama marti ant slenksčio rasdavo anytos
padėtą rykštę. Tuo linkima, kad vyras jai dažniau kailį išvanotų. O jeigu
marčiai žengiant per slenkstį į trobą kas nors būtų palindęs po krosnimi, šeima
liktų bevaikė. Pirmajam gimdymui palengvinti pribuvėja pervesdavo
besilaukiančiąją per tris slenksčius, vis liepdama spirti į kiekvieną. Už
slenksčio išpildavo pirmojo kūdikio maudymo vandenį, jeigu norėdavo, kad
mergaitė užaugusi sėkmingai ir greitai ištekėtų.
Išauga vaikai ir peržengia gimtųjų namų slenkstį. Ši metafora
reiškia, kad išeina jie savarankiško gyvenimo keliu.
Daugybė tikėjimų ir tradicinių papročių tautos atmintyje
susiformavo per tūkstančius metų sėsliai gyvenant tėviškėje. Jie kalba apie
labai sudvasintą pasaulėjautą, padedančią nugalėti nelengvą kasdieninę buitį.
Vidaus daiktai.
Krosnis. Krosnį statydavo su kaimynų talka. Pirmiausia
ant medinių kojų suplūkdavo padą ar laistą, dažniausiai gero sieksnio ilgio ir
bemaž tokio pat pločio, kad tilptų šeši dideliausi duonos kepalai. Pado padarymą
būtinai aplaistydavo – pasivaišindavo alumi. Tada ręsdavo medinį karkasą
skliautui formuoti. Vadindavo jį kiaule. Prieš angą padarydavo prieždą – vietą
pelenams ir žarijoms iššluoti, puodams su gaminamu valgiu pastatyti. Krosnies
viršų išlygindavo, truputį įduobdavo, kad senoliai ir vaikai galėtų šaltuoju
metų laiku ten patogiai miegoti, kokius kailinukus pasimetę. Dar ten ir grūdus
prieš maldami girnomis padžiovindavo. Šonuose padarydavo nišas – pečiurkas,
pirštinėms ar šiaip kam išdžiovinti. Užbaigti duonkepę plūkti stengdavosi
Mėnuliui dylant – bus ilgaamžė, neskilinės, o į plyšius svirpliai neįsimes. Tik
ne po Saulės laidos, antraip tarakonų ir kitokio amaro prisirinks. O
kaminą užbaigti reikia per pilnatį – šeimininkė visados turės iš ko viralą
paruošti.
Duonkepei krosniai iš ugniakuro atiteko šeimą ar giminę
vienijančio židinio įvaizdis Pirmą kartą krosnį užkurti turi vyriausioji šeimos
moteris. Ir ne bet kuo, o skiedromis, likusiomis tašant pirmąjį naujos trobos
vainiką. Pridėdavo dar ir šventintų žolelių; šonus iš vidaus pašlakstydavo
šventintu vandeniu. Kaimynai, atėję į įkurtuves, atsinešdavo duonos ir druskos,
padėdavo ant prieždos, tada pabučiuodavo krosnies kaktą. Taigi išties
manyta, kad šiame pagrindiniame namų statinyje yra įsikūnijusi namų dvasia,
kuriai ir privalu įsiteikti. Dar labiau tai išryškėja per vestuves, kai į šeimą
priimamas naujas narys. Pirmaryčiais iš klėties į trobą atvesdinta marti ant
prieždos turi padėti rankšluostį, o kitą užmesti ant žarsteklio. Arba užrišti
ant jo margaspalvę juostą.
Ypač pagarbiai su krosnimi turėdavo apsieiti besilaukianti
moteris – nuo to priklausys gimsiančio vaikelio būdas. Negalima prieš krosnį
valgyti – kūdikėlis labai seilėsis. Negalima sąšlavų žerti ant krosniadangties –
vaikai užaugę paliks šeimų nesukūrę. Pribuvėja duodavo gimdyvei išgerti sutrinto
angliuko, savaime iššokusio iš pakurtos krosnies. Kūdikio pirmojo maudymo vanduo
būdavo išpilamas pakrosnėn – tada vaikas bus prieraišus namams ir apgintas nuo
„blogų akių“. Parvežus po krikšto namo, vaiko rankute perbraukdavo per krosnies
kaktą, kad mylėtų gimtuosius namus. Kūčių naktį su uždegta žvake merginos
žvilgteldavo į krosnies vidų – bene pamatys ten savo likimo ženklus. Arba
burtams iš po papečkės išsitraukdavo vištą.
Ugnis krosnyje būdavo atnaujinama per Velykas. Pirmąją šios
šventės dieną nevalia lipti ant krosnies, antraip vasarą kiaulės javus
išknaisios. Antrąją dieną krosnyje sudeginami margučių lukštai – pašalas greit
prapuls.
Tikėta, kad krosnis esanti laikina vėlių buveinė. Todėl
žarstekliu ar šluotkočiu į jos šonus negalima suduoti – vėlelėms kaulelius
pamuši. Jei malkos degdamos smarkiai traška, šnypščia, vėlės prašo už jas
pasimelsti. Negalima kurti krosnies malkomis, sukirstomis per adventą, – liepsna
su didžiausiu trenksmu per kaminą išlėks. Šiaip jau duonkepę kūrendavo
alksninėmis ir pušinėmis malkomis, pridėdami dar kiek ir beržinių. Juk kiekviena
medžio rūšis vis kitokią šilumą skleidžia.
Stalas. Sukrėtus krosnį, sudėjus duris ir langus, ateina
džiugiosios ir lauktosios įkurtuvės. Senoliai pasakytų, kad į trobą įsikelti
reikia per mėnulio pilnatį. Pirmiausia derėtų į vidų įleisti katę arba šunį, ar
nors vištą. Tepabūna per naktį; jei kokia pikta dvasia čia pasilikusi,
tesusikimba su ja. Kartais įmesdavo vidun akmenį. Tada jau galima įnešti pirmąjį
baldą. Tai būtinai turi būti stalas, kad niekada nepritrūktų namuose duonos.
Mūsų kaimo tradicijose
stalas – tai visų šeimos
narių susibūrimo vieta. Juk valgoma beveik visados būdavo bendrai. Ir smulkūs
vakaro darbai prie stalo – vienas žiburys virš jo. Ten ir aptariami visi šeimos
reikalai, pasidalijama džiaugsmais ir bėdomis, gyvenimo išminties pamokomi
vaikai ir anūkai Šiais laikais, deja, lietuviškuose papročiuose beliko viena
šventė metuose, kuomet visa šeima susirenka draugėn prie stalo. Tai Kūčios –
šventajai vakarienei iš tolimiausių pasviečių sugrįžta vaikai. Ir į marčias
išėjusi dukra pirmaisiais metais Kūčioms sėdasi prie tėvų stalo. Jeigu būtų tais
metais kas iš šeimos miręs, jam paliekama neužsėsta vieta, padedama lėkštutė. O
stalas nenudengiamas ligi pat ryto, nes tikima, kad pasivaišinti susirenkančios
giminės vėlės. Ant Kūčių stalo stovi kryželis, šalia jo – kalėdaičiai. Taigi per
šią šventę stalas tampa šeimos altoriumi. Sakralumo aura jis apgaubtas ir per
kitus svarbius šeimos įvykius.
Tradicinėse lietuviškose vestuvėse jaunikis, prieš išvykdamas
iš namų pas savo nuotaką, būdavo piršlio ir vyriausiojo pabrolio apvedamas
aplink stalą. Ir būtinai kryptimi pagal saulę, natūralia gamtos reiškinių tėkme.
Lygiai ir nuotaka: jos graudus atsisveikinimas su namais ir tėvais vykdavo prie
stalo. Jaunoji pabučiuoja stalą, duonos kepalą. Aplink stovinčios pamergės ir
pajauniai taip pat pabučiuoja stalą. Tada vyriausioji pamergė, aukštaičiuose
vadinama didžiąja, stovėdama už stalo, sukalba maldą: Kloniojuos tam baltam
stalui ir tom baltom galvom už šį žalių rūtų vainiką, per ledą dygusį, per
šerkšną žydėjusį. Po to visi tylom apeina aplink stalą. Jaunoji eina pirma,
visi kiti – paskui ją. Pradedama nuo durų pasieniu ir vėlgi pasauliui, kaip
saulė eina dangaus skliautu. Seniau apeidavę stalą triskart.
Jaunoji, parvežta į vyro namus, dar tą patį vakarą turėdavo
užstalėje pakabinti savo pačios austą raštuotą rankšluostį. Anytai ji dovanodavo
drobės stuomenį. Ši, paėmusi rietimą už vieno galo, marčiai laikant už antro,
apvesdavo ją aplink stalą. Taip namų gerosios dvasios būdavo supažindinamos su
nauja šeimos nare, ateityje tapsiančia ir namų šeimininke.
Kai ateidavo laikas jaunos šeimos pirmagimiui pirkioje
suklykti, kad jam būtų lengviau į šį pasaulį ateiti, vyras žmoną triskart
apvesdavo aplink stalą. Pribuvėja ant jo būdavo padėjusi skarelę ir vyrišką
kepurę.
Per vardynas pribuvėja kūdikėlį padėdavo ant stalo, šalia
duonos kepalo ir druskos. Uždėdavo atriektos duonos gabalėlį ant vainikėlio ir
tardavo: Apdovanoju tave duona, kad būtum visada sotus. Tėvai, paėmę
kūdikį, nusilenkdavo stalui, duonai.
Išlydint į kapus mirusįjį, ant stalo šeimininkė padėdavo
duonos kepalą – kad velionis skalsos iš namų neišsineštų. Per paminėtuves
šeimos nariai su uždegtomis žvakėmis apeidavę stalą. Dzūkuose mirusiųjų
pagerbimo vaišės vadintos stalų kėlimu.
Iš to stalo sureikšminimo bus kilę ir prietarai. Pavyzdžiui,
pavalgęs neik aplink stalą – neapsivesi. Nesėsk prie kampo – septynerius metus
neištekėsi. Nepalik ant stalo peilio ašmenimis į viršų – kas nors juo susižeis
ar kitą sužalos. Įdomu, kad stalas ir arkliavagį padėdavo sugauti. Reikėdavę tik
stalo kojas pančiu surišti: vagis tada toli nenubėgs. O kad jį sąžinė užkamuotų,
reikia ant kelio rastą pasagą vienu uknoliu prie stalo kojos prikalti. Tas
uknolis ir draskys vagies sąžinę.
Senovėje tikėta, kad skalsą namuose išlaiko mitinė būtybė
Pilnytis (prūsuose – Kurkas).
Jam patalkina kaukai ir pagirniai. Šios namų dvasios pasirūpina, kad darbšti
šeimyna per šventes ant stalo galėtų pasitiekti devynis valgius.
Suolas. Antruoju baldu, kurį įnešdavo naujai pastatyton
trobon, dažnai būdavo suolas. Negi valgysi stačiomis, kaip arklys. Ant plataus
suolo būdavo paklojama ir miegoti samdiniui ar kokiam prašalaičiui.
Suolas, kaip ir stalas,
turi užslėptų prasmių, kurias nusako tikėjimai, kilę iš dvasinio pasaulio artumo
mūsų protėvių gyvensenai. Suolas akivaizdžiai sureikšminamas per vestuves. Joms
baigiantis, būta papročio jaunesniąją seserį pakelti į nuotakos padėtį.
Vadindavo tai žaismingai – ištraukti iš pasuolės. O apeiga vykdavo taip:
merginą pasodina ant suolo ir valiodami triskart pakelia iki lubų. Tuo ši
įgydavo vyresniosios teisę važiuoti su tėvais į jomarkus, būti vakaronėse
pirmąja šokdinama, o užvis svarbiausia – galėjo jau laukti piršlių. Mama jaunimą
už pakilojimą pavaišindavo, o dukrai tardavo: Dabar tai atidarom tau vartus.
Kitados tokia apeiga būdavo taikoma ir po vyriausios sesers nelaimingos mirties,
po jos pakasynų.
Dzūkuose ir mirusį nuprausdavo ant suolo. O štai raudose į
protėvių vėles taip kreipiamasi: <Atkelkite vėlių vartelius, pasodinkite mano
brangiausiąjį į vėlių suolelį, į lemtąjį pulkelį> Ir į pasuolę būdavo
numetami pirmieji maisto gabalėliai per stalų kėlimo apeigas.
Per kalendorines žiemos šventes suolas įkūnija skiriamąją
laiko ribą, kurią reikia peržengti. Štai Suvalkijoje žinomas šyvio šokdinimo
paprotys. Žirgu ir raiteliu persirengęs vaikinas šokinėja per suolą. Kuo
aukščiau iššoks, tuo labiau bus pagirtas ir vaišėmis pamylėtas.
Kraičio skrynia. Tai dar vienas tradicinis baldas
lietuvių namuose. Kraičio skrynia, arba kuparas, išsiskiria spalvingumu, yra
ištapytas, išmargintas. Kuparo viršus išgaubtas, skrynios plokščias; pasiklojus
ką minkštesnio, galima ant jo ir miegoti. Kuparai paplitę Dzūkijoje ir Rytų
Lietuvoje, o aukštaitiškos skrynios yra platėjančios į viršų. Apskritai tai nėra
iš senų senovės atėjęs baldas, anksčiau tos paskirties būdavo kraičkubiliai ar
kraičloviai, dirbdinti iš šulelių ar skobti iš stuobrio. Tačiau kraičio skrynių
ir kuparų dekoras yra tradicinis, perimtas iš kitų namų apyvokos daiktų
puošybos.
Mergina žino: kol neprisiaus bent poros skrynių margųjų
lovatiesių, baltųjų patalo drobelių, žičkinių rankšluosčių, piršliai lenks jos
kiemą. Taigi į skrynią ar kuparą sukraunama tai, kas sudarys būsimojo vedybinio
gyvenimo pagrindą. Iš čia ir tas ypatingas dėmesys baldui, jo puošybai.
Dekoruojamas tik skrynių ir kuparų priekis, kai kada ir viršus. Įdomiausia, kad
tie puošybos siužetai tradiciški, beveik visose Lietuvos regionuose vienodi,
nusižiūrėti iš verpsčių, rankšluostinių, indaujų dekoro. Dažniausiai ten
ištapytas fantastiškas augalas, pražydęs tulpių, lelijų žiedais. Auga jis iš
keisčiausių formų indo. Šakos aptūptos paukščių, dažnai ten ir gandras.
Etnologai linkę manyti, kad tas augalas išsirutuliojo iš Pasaulio medžio
įvaizdžio. Tai mitinės sąmonės sukonstruoto pasaulio modelio pagrindinė ašis. Ja
išreiškiamas Visatos tridališkumas: Medžio šaknys kerojasi šventoje žemėje, apie
kamieną sukasi kasdienis gyvenimas, šakose spindi dangaus šviesuliai. Augalo
žiedai, tikėtina, kitados simbolizavo pažinimo vaisius. O indas, kuriame augalas
tarpsta, bus kilęs iš žemės maitintojos ženklo – rombo ar trapecijos.
Spalvos parenkamos tos, kurios būdingos vienos ar kitos
Lietuvos etnografinės srities tautiniams rūbams.
Skryniose yra ir kitų
regioninių skirtumų. Vakarų ir Vidurio Lietuvoje jų priekis sudalijamas į du
laukus, kurių kiekviename piešiama po augalą. Rytų Lietuvoje – į tris dalis:
centrinę užima fantastinis augalas, o šonines – nors po jo šakelę. Dalys viena
nuo kitos atskiriamos geležies juostomis, kurios taip pat ornamentuojamos
iškarpant. Papuošti ir užrakto bei kampų apkaustai. Tik suvalkiečiai
skrynių nekaustydavo.
Šio baldo išdabinimu kaimo žmonės ypač pasidžiaugdavo per
vestuves. Tada skrynia įgyja simbolinę reikšmę, nes nuotakos kraičio išvežimas –
viena svarbiausių vestuvinių apeigų. Tam būdavo kviečiami geri kaimynai.
Aukštaičiai juos vadindavo kraičvežiais, plunksniais, duoniais, dragūnais,
šarvininkais. Jiems nupindavo aukštas šiaudines kepures, apjuosdavo šiaudiniais
diržais su prikabintais šiaudiniais kardais. Dar apkaišydavo žolynais ar
žibuliais. Kraičvežių vežimus ir arklių pakinktus taip pat gražiai papuošdavo, o
prie lanko pritvirtindavo iš šiaudų nupintas lėles – bernelį ir mergelę.
Nelengva būdavo kraičvežiams jaunosios dalią išvežti. Pamergės ir kitas
jaunimas, sustoję ant prieklėčio, juos pasitikdavo pašaipiomis dainuškomis,
vadinamomis lotinėmis. Jaunoji ima virkaut, kad jos kraitį išveža svetimon
šalelėn, o jos mama skrynią perjuosia juosta ir suriša, atsisėda ant viršaus. Ką
beveiks kraičvežiai, turi išpirkti kraitį. Tik tada gauna išsinešti skrynią. Tik
labai žiūrėdavo, kad slenksčio neužkliudytų, – jaunoji gali sugrįžti namolei
našlele. Nuvežus kraitį į jaunojo sodybą, klėtis randama užrakinta. Priims
skrynią vidun tik tada, kai ant rakto užriš margąją juostą.
Šluota. Pirmas įspūdis apie namų šeimininkus – ar švaru
troboje, ar stalas šviečia baltumu, ar asla neprišnerkšta. Apsišluoti – šeimos
merginų ir šeimininkės rūpestis. Bet tas tvarkymasis taip pat turėjo savo
nerašytas, taigi paprotines taisykles. Aslą šluodavo beržine, duonkepę krosnį –
pušine, dar vadinta skujine šluota. Jeigu sumaišytų ir, tarkime, pušine iššluotų
pirkią, visokių bėdelių namams prisišauktų: vanagai viščiukus išnešios, šeškai
vištas išpjaus, o darželio gėlės nežydės. Jeigu ta pačia šluota klojimo grendymą
pašluotų, pelės javus kapos.
Trobą iššlavus, šluota statoma arčiau krosnies į kampą. Kai
šluotelės lapai nubyra ir belieka stagarai, tai sakoma: Kuo meška senyn, tuo
nagai aštryn. Tas mįslių įmantrumas rodo, kad kampas, kur šluota stovi,
kitados laikytas namų dvasių buveine. XVI a. autorius Jonas Lasickis,
nemokėdamas lietuviškai, į dievybių sąrašą įrašė šluotražį, taigi dvasių buvimo
vietą supainiojo su jos nuoroda. Kampo su šluota reikšmingumą įrodo toks
paprotys. Jeigu reiktų važiuoti į teismą, tai skujinę ir žarsteklį kampe
apversdavo pelenuotais galais į viršų, kad teisybę surastų. Tą patį padarydavo,
sūnų išlydėdami į kariuomenę, kad gyvas ir sveikas sugrįžtų.
O kaipgi reikia šluoti? Mergina tai turi daryti tik pati
viena – antraip vėjas stogą nuplėš, linai nederės ar kurią iš šlavėjų vilkai
papjaus. Pradėti nuo durų į aslos vidurį – tada duona iš namų neišeis.
Bet merginos nepaisydavo tokio prisakymo ir atkakliai šluodavo durų link – kad
greičiau ištekėtų. Jeigu paliktų trobos pakampėse šiukšlių, labai tikėtina, kad
gaus tinginį vyrą, kuris iš tingumo bus net barzda apaugęs, o būsimieji
vaikeliai bėginės apsisnargliavę. Pradėjus pirkią šluoti, sustoti nebegalima,
antraip ištekėjusiai vyras kailį vanos, gal ir už tingumą. Negalima leisti, kad
kas kitas sąšlavas laukan išneštų. Sakydavo, kartu ir šlavėjos protą, atmintį
išpils.
Žemaičiuose per vestuves būta apeiginio šlavimo. Jaunesnioji
nuotakos sesuo antrą dieną iššluodavo aslą, tuo parodydama, kad perima namuose
vyriausios teises. Jeigu tai darytų jos mama, muzikantai nepraleistų progos
išsišaipyti, o sąšlavas vėl po aslą išbarstytų. Griežtai drausta trobą šluoti po
saulėlydžio: taip gaisrą namams galima prisišaukti, laimę ir darbų sėkmę iš namų
iššluoti; o gal net kam nors iš namiškių mirtį priartinti. Ir jau jokiais būdais
nevalia saulei nusileidus šiukšlių išberti už slenksčio, nes tuo savo giminės
mirusiems akis prižersi. Taigi tikėta, kad vakare vėlės susirenkančios prie
namų slenksčio.
Senieji drausdavo pirkią šluoti pirmadienį – tada ūkis
nusigyventų. Negalima namų tvarkyti ir prieš kelionę. Nesvarbu, kad susiruošta
tik į turgų ar malkų miškan. Reikia palaukti, jei kas iš namiškių dar nesugrįžęs
– kad kely kas blogo neatsitiktų.
Kai matai, kad aslą šluoja, turi pasitraukti į pašalį. Būsi
slunkius – apšluos aplinkui. Tada senberniu liksi, dovanų per vestuves
negausi. O dar gėdingiau – gauti į kuprą su šluota. Tokio tai jau niekas į kūmus
nekvies.
Sušlavus šiukšles, jų laikyti kampe ilgėliau negerai –
skolininkai pinigų negrąžins. Ir žinia, niekas pirkios nešluodavo Kalėdų ar
Velykų dienomis, nes tada visų metų laimę iššluosi – aruodai tuštės, o vištos
daržus kapstys.
Labai įdomių tikėjimų būta, siejamų su persikėlimu į kitą
būstą. Patariama su daiktais kartu atsivežti ir truputį sąšlavų, jas išbarstyti
ant grindų. Tardavo, taip parsivežą savo laimę, nors jos dalis ir liko senoje
vietoje. Atsivežtąsias šiukšles sušluodavo kitos dienos ryte ir sudegindavo
krosnyje. Ankstesniojo būsto nereikia palikti labai švariai iššluoto – tada
nauji jo gyventojai sunkiai čia prasigyvens, bus skurdo kamuojami. Štai kas ta
šluota! Tamsi panelė po kerčias lando, visiems akis šviesina!
Liaudiškieji tikėjimai, prietarai, burtai nėra jau tokie
mažmožiai. Atidus tyrinėtojų žvilgsnis įžiūri juose svarbius tautos dvasinės
kultūros dalykus – dorovės ir moralės saitus, įtvirtinusius tradicinę gyvenseną
nelengvomis gamtos ir istorijos padiktuotomis sąlygomis. Patarlė pamoko: Ir
geriausia šluota iš namų bėdų neiššluosi. Tačiau Surištos šluotos
neperlauši – šeimos ir giminės vienybė padės nugalėti visus sunkumus.