Lietuvių namai
Tautosaka.
Visa, kas priklauso žmogaus gyvenimo patirčiai, vienaip ar kitaip
atsispindi tautosakoje. Namai,
kaip vieni svarbiausių reiškinių, kuriuos kurdamas žmogus jau gali įrodyti savo
nepriklausomumą nuo gamtos, aplinkos veiksnių, yra svarbus ir aptartinas dalykas.
Gražiausi dainų įvaizdžiai – margi dvarai, aukšti svirnai, raštuotos klėtys,
šviesios seklyčios, baltas stalelis, balti skobniai, margos lovelės, pušų suolai,
stiklų langai ir t.t. Pasakų vyksmais, jų dramos taip pat daugiausia vyksta
namuose, nesvarbu, ar karaliaus rūmuose, ar menkoje žvejo, artojo trobelėje, ar
užburtuose dvaruose. Pasaka „Jaučio trobelė“ rodo, kaip žmogaus supratimu netgi
prijaukinti, vadinami naminiai gyvuliai, miške jau nebesijaučia saugūs,
nepasistatę trobelės.
Smulkiosios tautosakos, daugiausia patarlių ir mįslių,
tekstuose namas ir namai aptariami įvairiai. Žodis „namas“ suprantamas kaip
buitinė realija, kuria naudojamasi kalbant apie kasdienius, praktiškus dalykus
(tam minimos ir įvairios jo dalys), atskleidžiant tam tikrų visuomenės gyvavimo
tarpsnių buitinį ir socialinį foną. Tuo tarpu žodis „namai“ atskleidžia būties
sampratą: namų kaip žmogaus dalyvavimo savos šeimos, genties, tautos gyvenime
galimybes. Sakoma: „namai namučiai, kad ir po smilga“, „savų namų ir dūmai
saldūs“.
Nesunku pastebėti tam tikrą sąveiką tarp atskirų patarlių ir
mįslių. „Žiemą brolis, vasarą molis“ – toks pastebėjimas apie krosnies, pečiaus
reikalingumą namuose užrašomas ir mįslės pavidalu, perkeliant kadaise pastebėto
dalyko teiginį į spėtinų vaizdų plotmę. Kita patarlė: „Mėsininkas pro audėjos
langą žiūri“ pateikiama kaip liaudiškojo etiketo posakis, netiesiogiai
primenantis, jog per praplyšusį drabužį matyti dėvėtojo kūnas. Tačiau analogų
randama ir tarp mįslių, kuomet jau nėra adresuojama tam tikram asmeniui, o
klausiamai, kas tai išvis galėtų būti.
Mįslių apie namus, namo dalis ir juose esančius būtiniausius
buities daiktus tikrai gausu. Jos plečia visų pirma toje aplinkoje augančio
žmogaus pasaulio pažinimą. Kai kurios jų gana aiškios, kai kuriose naudojamos
įvairiausios poetinės metaforos, dirbtiniai žodžiai, apsunkinantys spėliojančių
užduotį, ugdo vaizduotę bei abstraktųjį, simbolinį mąstymą.
Greta patarlių prisiglaudžia ir žiupsnelis tikėjimų, kurių
turėta laikytis, norint išsaugoti namų tradicijas, dvasią ir vienovę.
Kadangi šių dienų žmogus taip pat nemažai laiko praleidžia
namuose, „naminė tautosaka“ iki šiol neišėjusi iš mūsų kasdienės vartosenos.
Patarlės
Ligoniui negelbsti nė auksinė lova.
Kokios bobos, tokios trobos.
Nešluota troba piršlius išvaiko.
Mėsininkas pro audėjos langą žiūri.
Paišinas, kaip aukštinio kamštis.
Sėdi, kaip pelėda čiukure.
Rangosi, kaip šuo ant girnų.
Kaime gimęs, užkrosny augęs.
Tyli, kaip pelė po šluota.
Kurti namai be šunų, akli langai be vaikų.
Dvi katės maiše, dvi marčios namuos.
Sūnaus varomas, lipk ant pečiaus, žento – smuk pro duris.
Su savo duona visur gausi suolą.
Nekviestam svečiui suolo nėr.
Nėra namų be dūmų.
Namai pragarai, be namų negerai.
Namie bėda su vaikais, o mieste – su ubagais.
Šalta gryčia, kaip vilkinyčia.
Šarka ant stogo, svečias – į namus.
Kuriam pečių, katė buria svečių.
Cypia pečius – bus svečias.
Visaip pasitaiko gyvenime: ir ant suolo, ir po suolu.
Savo namų ir dūmai saldūs.
Namai, namučiai, kad ir po smilga.
Savoj kerčioj kiekvienas pinas.
Savas kampelis daug vertas.
Ir bitutė savo namelius gina.
Kieme gerai, o namie dar geriau.
Kailiniai krosnies nešildo.
Katroj troboj dulkių nerasi?
Kas aukštai nosį kelia – į adveriją susimuša.
Leisk kiaulę po stalu, ji ir ant stalo užlips.
Kieno suole sėdi, iš to knygų reikia giedoti.
Kakta sienos nepramuši.
Iš guolio nekepsi raguolio.
Jo trobos dangum dengtos.
Ant pečiaus sėdėdamas amato neišmoksi.
Žagrė rugienon, balana sienon.
Mįslės ir minklės
Stovi namas. Tame name yra dvylika langų. Ant tų langų po keturis tiltus.
Ant tų stiklų po septynias paukštes. Metai.
Namas
Sėdi senis
Akmeninėm kojom,
Medžio liemeniu,
šiaudų kepeliušu,
stiklo akim.
Stovi senis be kojų,
šiaudine kepure,
pypkę rūko.
Meška stovi,
Žarnos kruta.
Pykšt paukšt pilių kalnas,
Pilių kalne ožių rags,
Ožių rage saulė teka. Namas, pečius, ugnis.
Siena.
Šilo žirgas balines samanas ėda.
Avinas ant avino,
Tarp avinų taukai.
Sąspara
Meškos nagai surakinti.
Balkis, sija
Ožys tvarte,
Ragai lauke.
Senis pirty, barzda lauke.
Merga gryčios, kasos ulyčioj.
Stuboj abrūsai, lauke galai.
Mįslė mįslelė, per pilvą gyslelė.
Kai gysla trūks, pilvas įdubs.
Stogas
Kad ne kybės, kad ne kabės, būt dangus sugriuvęs.
Reti kaulai, stori lašiniai.
Durys
Šonas šyla, šonas šąla,
Galva džiūsta, kojos pūsta.
Dvi panelės sėdi, trečia bėginėja. Durys ir staktos.
Kur buvęs, kur nebuvęs,
Kapt už bobos bambos.
Ten brūkšt, ten brūkšt –
Vis ant vietos. Skląstis.
Neloja, nekanda,
O į namus neleidžia.
Slenkstis
Seni jauni, didi maži vienu arkliu jodinėja.
Dieną naktį jodo, o niekas pašert nesusipranta.
Miške gimęs, miške augęs, parėjęs namo, visiem po kojų painiojas.
Langas
Pats nemato, o kitiems rodo.
Dieną naktį žiūri ir niekad neužmiega.
Ant sienų margos katės laipioja.
Grindys
Gyva būdama miške siūbavau, o numirus padus bučiavau.
Krosnis
Žiemą brolis,
Vasarą molis.
Tupi kampe trupinys,
Neišveža nė arklys.
Motina drūta,
Duktė raudona,
Sūnus drąsuolis į padebesius pasikėlė.
Kaminas
Senas senelis ant stogo sėdi ir pypkę rūko.
Juodas veršis dangun bezda.
Stalas
Keturios panelės po vienu skėčiu.
Keturi stulpai,
Viršuj lenta,
Ant lentos linas,
Ant lino molis,
Molyje žirniai, žirniuose kiaulė.
Keturkojis nevaikščiodamas daug žmonių maitina.
Suolas
Nuo kumburio iki kumburio guli boba išsitiesus.
Du lydžiai sudūrę galvas guli.
Miške gimęs, miške augęs namie visiems subines bučiuoja.
Lova
Turi kojas, bet nevaikščioja,
turi plunksnas, bet neskraido,
turi šiaudų, bet neėda,
turi dūšią, bet ne visuomet.
Juodtakis,
Ant juodtakio medtakis,
Ant medtakio šnabžtakis,
Ant šnabžtakio baltakis,
Ant baltakio tysoks.
Lopšys
Menu mįslę keturgyslę,
Ant galo kankalas karo.
Keturios pušys liemenimis mušės,
Vidury asiliukas žvengė.
Kaba kabikas, guli čiurikas,
Keturios kojos ir kabaldūnas.
Grožinė literatūra.
Namų – buities ir būties – semantiniai aspektai lietuvių
grožinėje literatūroje. Ateidami į pasaulį, atsinešame savąsias prasmes,
nuspalvintas gimtinės, gimtosios žemės... Išėję gyvenimo vieškeliais, ieškome
pasaulio keliuose takų ir kvapų, atliepiančių tuos, pasąmonėje giliai giliai
sudėliotus, o priimdami kitą ir kitokį pasaulį, kitokią pasaulio kultūrą,
sušildydami aplinką savuoju buvimu, priimdami kitų kitokią buitį, nesąmoningai
ieškome ženklų, patvirtinančių arba atliepiančių mūsų pačių pirmapradį buvimą.
Ženklų, kalbančių apie etnines šaknis, apie etniškąjį pasaulio suvokimą, apie
pasaulio ir savęs pasaulyje originaliąją jauseną.
Tik vienas klausimas
( K. Bradūnas. Apie žemę ir dangų. V., 1997.)
Parsinešiau iš gimtinės
Tiktai laukinį akmenį.
Kaip dabar jį prijaukinti
Vilniaus mūrų grandinėje?
Paminklas
( K. Bradūnas. Įaugom Nemuno upyne. V., 1990)
Mano protėviai šį kampą rinkosi
Ir užmigo pilkapiuos ramiai –
Mano kraštas – didelis milžinkapis:
Panemunės, pajūriai, pašešupiai.
Dubo kalvos, ežerai užslinko,
O tu, dulke protėvių, likai - - -
Ant milžinkapio negriūvantis paminklas –
Žiūri saulėn jų vaikų vaikai.
Galima būtų sakyti, kad etniškumas jau senai atgyvenęs, kad
modernus gyvenimo būdas ir atsivėrusi virtualioji erdvė nepriima tokios lyg ir
primityvios, lyg ir nebetinkančios prie plastiko, stiklo ir betono „šiaudinės
pastogės“ gyvenimo sampratos. Bet sąmoningai, iš nuobodaus buvimo, iš
arogantiško neigimo tyčia deformuotas eklektiškas pasaulis, sukėlęs sumaištį ir
nerimą postmodernistinio žmogaus sieloje, aižėja ir dūžta, kai pavargusi,
nedermės nukamuota širdis, apsukusi lankstą per Manheteno džiungles, sugrįžusi
prisėda ant prieklėčio ir sako: „Esu
lietuvis kaukas, susiradęs sau draugą moteriškos giminės. Ir mudu susirasime
šeimininką, kuris už nudirbtus darbus padovanos mudviem linines kelnytes.“
(Antanas Škėma. „Balta Drobulė“, Vilnius, 1990.,165psl.)
Toliau iš Antano Škėmos – ten pat.
Ten pat. Psl.166. „Pagaliau tikroji ramybė
aplankė mane. Esu objektyvus, esu mediumas, nenoriu būti absoliučiai originalus.
Mano dvasia rado santykį su pasauliu. Aš būsiu nežinomas, lyg senobinis japonų
tapytojas. Seksiu pėdomis didžiųjų meistrų. Ir aš dėkoju savo Dievui už
pamirštus gyvenimo gabalus: vaikiškas mišias, rungtynes, pamestinuką...<....>
Aš pamiršau, kad gyvenu tik vieną kartą. Gyvenau, lyg
ruoščiausi naujiems gyvenimams. Ir praradau daug laiko...<...>“
Ir modernus, pasaulį lyg ir sušildęs, ir komfortą, visokius
patogumus išbandęs žmogus ieško savęs, ieško pradžių pradžios – to, kas artima,
sava, nuo ko ramu, kur viskas paprasta ir aišku, nes tame paprastume ir glūdi
tikroji savastis, kurios nereikia įrodinėti, – ji ateina iš pačios gelmės.
„Dumbluota dienelė, Dumbluota
giedrioji. Kaukų Žemėpačių, Lauksargių choras.“
(Ten pat)
Toli toli nuėjo laikas
(K. Bradūnas. Apie žemę ir dangų. V., 1997)
Toli nuėjo laikas –
Tik žemininkų brydės rasoje.
Kaip obuolys nukritęs Žodis baigtas.
Ar dar jauti jo skonį burnoje?
Toli toli – vargu ar bepereisiu.
Tokio buvimo gal nė nežinai.
O aš tik pakeliu išrauto sodo vaisių
Ir atsikandu mirtinai.
Namai ir žemė, gyvenimas ir mirtis – etniniai buities ir
būties aspektai lietuvių literatūros tekstuose.
Tradiciniai lietuviško pasaulio ženklai – namai, žemė, medžiai ir
gyvuliai – lietuvių literatūros tekstuose yra lyg visi viena mintimi sujungti,
tarp jų pulsuoja nenutrūkstantis gyvybės ryšys, atskleidžiama veiksmo erdvė ir
vieta, ryškėja temų ir teksto situacijų jungtys. Žemaičiui ir namai, ir
gyvenimas tuo pačiu žodžiu įvardijami. Sutikęs keliu einantį žemaitį, paklausk,
kur gyvenąs – mostelės link kalnelio ar miško pusėn ir pasakys: „Onta, tėnas
mona gyvenėms“. Suprask – ten yra jo namai.
Etninio konteksto pažiūriu įvairių autorių tekstuose
apmąstant namų, gimtosios žemės, gyvenimo ir mirties temas, ryškėja prasmingai
pačias lietuvių tautos egzistencines gelmes išreiškianti situacija – visus
jungia Žemė. Ji saugo ir maitina, ji yra tautos išlikimo garantas, todėl jos
žiupsnelis įsiuvamas į rūbo kišenėlę išeinančiam į karą ar tolimą kelionę. Jos,
gimtosios, grumsteliu, svetimam krašte atgulus amžinojo poilsio, akis užbers. Ir
vienas svarbiausių prašymų mirštant tremtyje – kad bent kauleliai ilsėtųsi
savojoje žemėje.
„<...> bet viena buvo tikra ir nekintama: kad ir kas būtų,
kas beatsitiktų, lieka mano žemelės rėžis, kuris nesudegs, kurio neišveš,
neištrems, nesusprogdins. Tai jis apgins nuo bado, nuo ubago lazdos, nuo visko.
Koks mažas, koks nederlingas būtų – vis
tiek, jame atsistojęs, apglėbęs vaikelius rankomis, prispaudęs prie savęs jų
mažas galveles, gali ramiau žiūrėti, kaip griaudėja ir dreba aplinkui pasaulis
<...> – ant galų pagalės viskas pragriaudės, pradundės, prasiautės. Nurims,
nutils, nieko juk nėra amžino. Virš galvos sučyrens vieversys, ims garuoti
arimas, tavo saujoj sublizgės grūdas, pavasario saulės apšviestas. Žemelė juk
liko – liksi ir tu.“ R.Granauskas.
Gyvenimas po klevu.,V.,1988., psl.20-21.
Net nuvarytų, nugriautų gyvenimų, palaidotų sodų ir
namų negalima ištrinti nuo žemelės be pėdsako (ką padaryti uoliai stengėsi
sovietinės melioracijos vykdytojai). Didžiulis rugių banguojantis laukas saugo
palaidoto kaimo pėdsakus, ir senoji Kairienė, palypėjusi ant kapinių kalnelio,
mato, kaip kyla iš vilnijančio lauko sodriau žalesnės dėmės (ten aukštesni
rugiai), mat sugėrė žemelė žmogaus buvimą, ir jis nedingo: „ Ir dar
išeitų, kad jeigu bėgiojai žeme, ji atsimena tavo kojas; jeigu ravėjai, kasei,
purenai – rankas atsimena, pirštus, delnus;
jeigu nukrito ant jos tavo prakaito lašas – ji ir to neužmiršo, sugėrė į save,
įsiurbė, bet neužmiršo...<...> Tai kaip tatai nebėr kaimo, iš kur nebėr, jeigu
net nugriauti, nuardyti žmonių gyvenimai tebeaugina duoną?..<...> Gražiai,
tartum giedodamas, niro paniro kaimas į rugių lauką. Ar ne pati gražiausia, pati
švenčiausia mirtis jį ištiko? Ar begali ištikti gražesnė?.. <...> Senoji,
parklupusi po medžiu, giedojo. <...> yra žemėje tokių vietų, kur keliai patys
sulinksta, yra gyvenime tokių valandų, kai pačios rankos nejučia pakyla prie
gerklės, kuri irgi tarytum pati atsidaro ir pati gieda...“
Išgiedotas gyvenimas, išskaičiuoti lyg litanijoje kiemų
vardai ir žmonių pavardės („Pociaus
gyvenimas...Narkaus gyvenimas... Rimkaus gyvenimas...“) kalba
apie mitologizuotą žemės ir žmogaus bei joje gyvenančių kartų archetipinį ryšį,
būdingą giliai agrarinę savastį išgyvenančios tautos žmonėms.
Kur toji žemiškųjų namų pradžia, o kur pabaiga? Ūkininkas
Dryža supranta – čia, kur esi, kur tavo žemė, tavo vaikai, kapinių kalnelis
greta ir bažnytėlė su varpine, su nubanguojančiu varpo aidu per laukus,
pasiekiančiu tave.
„Nėra gražesnės vietos aplinkui, – lingavo žilą galvą Dryža.
Ir kas ją parinko, turėjo išmanyti ir perprasti nepalenkiamą ilgesio galią. Tėvų
tėvai pasirinko tą vietą, dviejų upelių santakoje. Kalnelį, pranokstantį
gimtuosius laukus. Kur beieškoti geriau savo poilsiui? Kur tyresnė smiltis ir
katpėdėlės taip meiliai šiulena? Niekur kitur, nes kaulus suėstų svetima rūdis
ir slėgtų krūtinę molio luitas. <...>
Čia girdėsi sūnaus kirvio poškėjimą ir jo vaikų džiaugsmą. Tas pats debesėlis
užkris rasa ir vieno vėjo šuoro sukeltos dulkės nuguls kapą.
Niekur kitur... Žemę turi saugoti ir pasilikti joje per
amžius. <...> Ir jis tai matys, ir jis tai girdės. Ir bus lengva, ir bus ramu
kaip šiandien.“ Mariaus Katiliškio tekstas iš novelių romano
„Užuovėja“, psl. 21-23.
Natūrali būties ir buities jungtis, harmoninga žemiškosios
jausenos ir transcendencijos dermė suvokiama, kai gyvenimas nugyventas gražiai
ir išmintingai, kai nepalikti namai, kaip neišvengiama būtinybė suvoktas
ciklinio laiko ritmo tiek gamtoje, tiek žmogaus buityje žavesys.
Nuletenta ir nučiupinėta kiekviena žemės pėdelė, „įgyta
amžina savastis“ kalba apie gilųjį žemdirbiškosios pasaulėjautos žmogaus ryšį su
motina žeme – Žemyna. Bet suprasti Dryžos filosofiją gali ne kiekvienas, o tik
tas, kuris dar jaučia tą ryšį arba, praradęs jį civilizacijos džiunglėse,
skausmingai ieško, nes pasąmonėje išgyvena ilgesio būseną – kažko tvaraus, kažko
prasmingo, kažko ateinančio per archetipinę jauseną. Tokiam šiandienos žmogui,
vėl ieškančiam paties savęs, ir kalba senasis Dryža:
„ Neišpasakosi prašalaičiui, kaip otru
atsisėsti ant šviežios vagos. Kaip kvepės garuodama žemė, sujudinta ir
pribrendusi gyvasčiai! <...> Ir žemei reikia budėti, nepailsti niekad, ginti ją,
kaip gina paukštė savo jauniklius. Neatsitraukti nuo jos, nors ir kaip jau
būtumei išvargęs. Nėra poilsio žemei – išeinančius turi pavaduoti
jaunieji. Ir tie savo eile nuletenti...“
Ir modernus, ir tradicinis literatūrinis tekstas saugo
ženklus, prasmes, kalba atskleisdamas, kiek giliai užkoduotas didysis žmogaus
Išėjimo, žingsnio į Amžinybę momentas. Kaip prasmingai mūsų kultūros žmogus
suvokia besibaigiančią buitį ir atsiveriančią prieš jį transcendenciją. Ir visai
nesvarbu, kokio išsilavinimo ar socialinio sluoksnio jis būtų. Sociokultūrinę
žmogaus priklausomybę išryškina tik aplinka, tik erdvė, tik kūrinyje veikiančių
personažų reakcija į tekste besiskleidžiantį vyksmą, o etninė išmintis sklinda
vienodai giliai tiek iš prasčiokėlio Anupro (Vladas Dautartas „Senojo gluosnio
pasaka“), tiek iš turtingo ūkininko Dryžos (Marius Katiliškis „Užuovėja“).
Vladas Dautartas „Senojo gluosnio pasaka“ Vilnius, 1980, 132,
140psl.
„... ji iš visų pusių apžiūrėjo lovoje gulintį Anuprą, kelis
kartus aplaižė atvipusią savo lūpą, o paskui, išsitraukusi iš terbos abraką
duonos, patrynė juo ligonio pamėlusius padus. Išėjusi lauk, pametė duoną prie
būdos stovinčiam Saladžių šuniui. O kai šis tik apuostė duoną, bet neėdė jos,
teta Rozalija, pasišaukusi Agotą, pranešė: „Ruoškis pakasynom, mergele, tavasis
ilgai netrauks.<...>
...Atsiprašyk, motin, visų kaimynų, – sujudino pamėlusias
lūpas Anupras, – viso kaimo atsiprašyk...<...>
– Dovanok, už viską, motin... nepalengvinau tau
gyvenimo...<...>O dabar jau išeinu, motin...(psl.140.)
Marius Katiliškis „Užuovėja“ Vilnius, 1990, 28psl.
„ – Tai, pabaigiau... – pasakė senis ir taip, lyg viskas būtų
pabaigta. Daugiau nieko nebetroško. – Pabaigti darbai, – vapėjo slinkdamas
vidun. Tekanti saulė tavaravo akyse.
Kada visi sukyla, aš turiu atsigulti, – draikėsi mintys.
Poilsio laikas. Jį traukė žemė, viliojo, mojo savin, išskėtusi begaliniai
talpnų glėbį.“
Kokios etninės tiesos, tradicijos ir paprotinės teisės, kas
privalu atlikti, kai žmogus išeina iš šios žemelės? Tautosakoje užfiksuota
frazeologija, raudų ir dainų tekstai, sakmių situacijos sukuria turtingą ir
savitą lietuviškos pasaulėjautos modelį.
Originaliame lietuvių literatūros tekste atsiskleidžia
folklorinė atmintis per individualiosios jausenos ir konkrečios autorinės
patirties suformuotą epinio teksto pasakotojo kuriamą pasaulio vaizdą.
Anuprą, sergantį sunkiai ir nebepagydomai,
lanko artimesni ir tolimesni kaimynai, „aiškiai numanydami,
kad jų kaimynas gyvena paskutines dienas, ėjo pas Anuprą, kaip ir pridera, dar
kartą pasimatyti, atsisveikinti.<...> Žmonės ilgai neužsivėdėdavo: nenorėjo
ilgai varginti ligonio ir be reikalo gaišti – viskas ir taip aišku – pasimatė
prieš savo kaimyno, savo kaimo žmogaus mirtį, sąžinė bus rami, o ko daugiau?..“
Mirštantis, žemelę paliekantis nušvinta, atsiprašo visų,
paprašo, kad už jį dar atsiprašytų, (Antano Vienuolio „Mano krikšto tėvo
kumeliukas“) jam uždegama žvakė, išėjimo akimirką ir saulė, švietusi į namus ar
spindėjusi tekėdama, traukiasi, ima gūdžiai kaukti šuo – tokia gamtos, gyvosios
aplinkos reakcija į mirties ir gyvenimo sankirtos slėpinį. Įsiklausom į liaudies
dainą („Devynis rytus migluže eisiu / o šį dešimtą neužtekėsiu...“)
ir jos kontekstas atsiliepia originaliame literatūros tekste. Svarbu ramybė,
santaika ir dermė su gyvąja ir negyvąja gamta, su šeimos ir bendruomenės
nariais. Labai svarbu pabaigti darbus, išsakyti savo paskutinius norus,
pasirinkti vietelę kapinėse, kad nuo namų netoli, kad smėlio kalnelis ir šalia
esantys namai būtų lyg viso gyvenimo ir amžinybės, vieną kita keičiančio ciklo
dalių jungtis. Iš gyvenimo išeinama oriai, žinant, kad paskutinę valią įvykdys
tas, kurio paprašyta.
Seno ir naujo kaita tautos papročiuose fiksuojama tam
tikromis apeigomis, kad žmogus ne taip skausmingai jaustų, kad neišgyventų
sukrėtimo, kad natūraliai priimtų būtiną kaitą. Elegiška nuotaika pulsuoja
A.Vaičiulaičio novelė „Kur bakūžė samanota“. Ir vyresnysis Karužų sūnus Kazelis,
ir močiutė neapsipranta, lyg nemoka gyventi naujame name. Močiutė meldžiasi už
visą giminę, bet naujojoje vietoje jai nejauku.
„<...> jis ir pirmiau žinojo, kad jiems buvo nesm agu
palikti senąją pirkią, bet tik nūn jam buvo aišku, kad visas šis liūdesys yra
paskutinio atsisveikinimo aimana. Taip kiekvienas daiktas, žmogus ir žvėris
vieną dieną pastaru žvilgsniu pasižiūrės į nusėdančią saulę ir jau niekam nebus
reikalingas, kaip toji lūšnelė, pilna atsiminimų, pasakų ir dainų, gimdymo
vaitojimų, šokių, verksmų, barnių, krikštynų klegesio ir tartum alsuote
alsuojanti visu tuo praėjusiu gyvenimu. Dabar ji, sunki, aukštu stogu, metė savo
niūrų šešėlį naujam namui.“ A. Vaičiulaitis, Tavo
veido šviesa.,V.,1989., psl. 256.
Apsisiautusi išeigine skara, su visais atsisveikinusi, senoji
moteris ateina į tuščią, tamsią, kieme rymančią pirkią, kad amžinu miegu užmigtų
vyriausiojo anūko glėbyje, perdavusi jam paskutinį prašymą. Išeina močiutė
gražiai: mirtis lyg šešėlis užkloja ją, ir anūkėlis ramiai atlieka, kas
priklauso – jis žino, kad reikia akeles užspausti, rankas sudėti ant krūtinės.
Graudus lyriškumas ir nieko gąsdinančio – tokia natūraliai suvokta tradicinė
jausena atsispindi vaiko elgesyje. Toks tekstas skamba lyg kontrastas
dabartiniam žmogaus santykiui su mirtimi, kai viskas atiduodama į laidojimo namų
darbuotojų rankas ir namiškiai su išeinančiu atsisveikina lyg statistai teatro
scenoje.
„ Berniukas sėdėjo ir sėdėjo, apsikabinęs
močiutės galvą. Jis nejautė nei baimės, nei ašarų. Jo širdy glūdėjo ramybė ir
rūstus tikrumas.<...>
Atsargiai jis nukėlė močiutės galvą nuo savo kelių ir paguldė
ant šiaudų.
Mėnesienoje senelė buvo rami ir graži. Jis sudėjo ant
krūtinės jos rankas ir su nerimu prisilytėjo prie jos sustirusių akių voko.
Užkandęs žadą, šalto prakaito išmuštas, jis užspaudė senelės
akis: tartum jam kas būtų sakyte sakęs, kad tai jo priedermė ir paskutinė didelė
paslauga savo močiutei.
Tada jis tvirtai pakilo, išsitraukė iš kišenės peilį ir,
priėjęs prie sienojo su brūkšniais, susirado senelės metus ir gale jų išpjovė
gilų ir aukštą kryžių. Po to jis atsigręžė į močiutę, lyg tardamas: matai, aš
išpildžiau tavo valią.“ A.Vaičiulaitis, Tavo veido šviesa.,V.,1989.,
psl. 270-271.
Visi esame išėję iš savo Namų – namų plačiąja prasme. Namų,
kuriuose buvo viskas, ko reikia, kad bręstum, suprastum, kad matytum širdimi ir
girdėtum širdimi. Esame žemdirbiškos pasaulėjautos tauta. Tauta, ilgai gynusi
savo žemę ir kariavusi dėl galimybės turėti savo žemę. Šimtmečiais mūsų
pasaulėjautą ir tautos kultūrą formavo gamtos ciklų ritmas, judėjimas pagal
kalendorinį saulės ir mėnulio ratą. Išauginę tik kelis didelius miestus,
neatidavę pasaulio didiesiems net kalendorinių mėnesių pavadinimų, tiek
epiniuose, tiek lyrikos tekstuose kalbame apie itin originalią namų – kaip
pradžių pradžios – jauseną.
„Kai saulė sužėrės, aš grįšiu vėl į protėvių namus, ant rankų
nešdamas karalių gėlę,
O pasitikt išeis išdidžios vakarų ir šiaurės gentys
Ir jų gražuolės moterys, ir aukštos šviesiaplaukės jų
mergaitės,
Atėjusios į žemės laiminimo šventę.“ (Vytautas
Mačernis „Septintoji vizija“. /rink. „Po ūkanotu
nežinios dangum“, V., 1990., psl.42)
Simboliais tapę archetipiniai ženklai (rankšluostis, kabantis
prie vartų, klevo sulos ąsotis, paupy skalbiami marškiniai ir kultuvės garsas,
ne kapuose palaidoti vaikai) šiuolaikinių poetų tekstuose kuria savitą semantinį
lauką, kurį dar sustiprina istorinio konteksto padiktuotos įžvalgos.
Vaikai
( Jonas Strielkūnas)
Rankšluostį prie vartų pakabink.
Po klevu padėk vandens ąsotį.
Vaikšto iki šiol vaikai aplink
Tuos namus, kai rytmečiai rasoti.
Vaikšto – išduoti ir pakasti
Po žalia pavasario velėna.
Vaikšto viso svieto pamiršti
Klausosi, kaip marškinius velėja.
Vaikštau iki šiol ir aš aplink
Tuos namus, kur mokiaus pirmą žodį.
Motina, prie vartų pakabink
Rankšluostį – ir kelią vėl parodyk.
Tenai
( Jonas Strielkūnas)
Tenai beržai kitaip žaliavo,
Kitaip tekėjo saulė.
Tenai kitaip virš jauno javo
Kasvakar kregždės šaudė.
Tenai kitaip skaras ryšėjo,
Kitaip mus mokė rašto.
Bet mes visi seniai išėjom
Iš to kitokio krašto...
Suvokdami kaitos būtinybę, fiksuojame tvarumo ilgesį. Iš
kalbos, tradicijų ir papročių lieka amžinųjų vertybių, nekintančių dėsnių
ženklai individo pasąmonėje ir skatina žvelgti į pasaulį per savo langą. Taip
mąstydami teigiame, kad etniškumas, gimtoji kalba yra tų nekintančių dėsnių
vertės matas, pagal kurį pasitikriname savo brandos kokybę, išeidami į pasaulio
vieškelius ir priimdami kitų kultūrų patirtį.
Vieninteliai namai
( K.Bradūnas. Apie žemę ir dangų. V., 1997.)
Pasaulyje tapai klajūnu,
Ir tėviškė ne tau, ne ta.
Kur tu daba r nuvesi sūnų
Paliesti žemę. Ji šventa.
Gerieji žmonės dar tau rodys:
Tu čia, tu ten, tu aplamai,
O pasilieka tiktai Žodis
Tavo vieninteliai namai.
Išeinant
( J.Strielkūnas)
Išeidami pabučiuokite stalą,
Kur valgėt savo pirmąją duoną.
Išeidami pabučiuokite sienas –
Gimtojo namo veidą randuotą.
Išeidami pabučiuokite slenkstį,
Kur amžiams lieka motinos pėdos.
Išeidami pabučiuokite kelią –
Savo senolių kojas klumpėtas.
Išeidami pabučiuokite žolę.
Tylų upelį. Aukštą beržyną.
Netruks atskristi metalo paukščiai,
Metalo paukščiai – nesugrįžimo...
Žmogui būdinga atsigręžti, sugrįžti (ir antikinėje
literatūroje fiksuotas atsigręžimo momentas), vėl ir vėl iš naujo išgyventi.
Reflektuojant tokias būsenas, vertinant paprastus dalykus, vyksta dvasinė kaita,
ateina supratimas, kad tai, kas paprasta, tikrai nėra prasta – taip patikrinama
ir pasitikrinama.
Egzistencinis liūdesys ir lyrinis išgyvenimas ypač aštrus ir
koncentruotas egzodo kartos poetų tekstuose. Gimtoji žemė ir namai, pasiekiami
tik svajonėse, tampa gyvenimo prasmės, meilės, pastovumo ir tvirtybės, ypatingos
žmogiškosios vertės simboliu.
Toks vyksmas ir veiksmas skleidžiasi lietuvių literatūros
epiniame ir lyriniame tekste, fiksuodamas dar gyvą prasmingo buvimo savoje
žemėje ilgesį – ne ten, kur geriau ar lengviau, kur duona baltesnė ar
pyrago riekė didesnė, bet savo žemėj, kuri vienintelė tau duota
Aukščiausiojo malone (galbūt kaip išbandymas) – ar sugebėsi sušildyti, ar
pasieksi, kad tau ir tavo vaikams čia būtų varbu ir gyventi, ir mirti.
Peizažas
(Jonas Aistis. Katarsis.V., „Vaga“,1988)
Laukas, kelias, pieva, kryžius,
Šilo juosta mėlyna,
Debesėlių tankus ižas
Ir graudi graudi daina.
Bėga kelias, ir berželiai
Linksta vėjo pučiami;
Samanotas stogas žalias
Ir šuns balsas prietemy.
O toliau – paskendęs kaimas,
Tik žirgeliai tarp klevų –
Šlama liepos tokia laime,
Tokiu liūdesiu savu.
Tik sukrykš lyg gervė svirtis,
Sušlamės daina klevuos...
Gera čia gyvent ir mirti!
Gera vargt čia, Lietuvoj!..
Vertybių dilema: jauni ieško, kur geriau, vyresnieji – kur
patogiau. Šiandienos žmogus atmeta vargingo ir sunkaus darbo savojoje žemėje
vertę, džiaugsmo, laukiančio pabaigus sunkų darbą, vertę. Bet į visus klausimus
senasis Dryža turi atsakymą:
„– Ne tas gadina žmogų, kuomi jis minta. Rūpesčiai paėda
širdį ir apmaudžia tulžimi. Štai kas...<...>Viską mes nudainuodavome. Didelius
vargus daina palydėdami. Sunkiai dirbome – teisybė.<...>
– O kur žmogus nupulsi? Visų laukia tėvynė –
žemė. Ar tu draskysies, ar pamažiukais, koja už kojos...“
Beveik rytietiška išmintis prabyla Dryžos lūpomis – tokia
kontrastinga vartojimu sergančiam, gyventi pavargusiam modernistui ir budistinės
ar tibetietiškos panacėjos kaip išganymo ieškančiam. Lyg ir nereikia ieškoti,
viskas yra čia – archetipų, metaforų dėlionė mūsų tautinės kultūros tekstų
paraštėse.
Renku
( K. Bradūnas. Apie žemę ir dangų. V., 1997)
Tie metai taip išsimėtė
Po visą žemę.
Renku sunkius jų gabalus
Į mažą vaiko kraitelę.
O ar pakelsiu?
Ir kur nunešiu?
|