Baltiškieji namų dievai
Kokius dievus garbino tolimi lietuvių protėviai, kaip juos
įsivaizduodavo, kokias aukas jiems atnašaudavo, kokios pagalbos iš jų tikėdavosi?
Kitaip tariant, koks buvo dvasinis mūsų krašto senovės žmonių gyvenimas?
Baltai nesukūrė savo rašto, tad nepaliko ir šventųjų tekstų.
Apie jų religiją ir kultus galime spręsti tik iš nedidelių žinučių kaimyninių
kraštų kronikose ir metraščiuose, keliautojų pasakojimuose. Pagoniškoji praeitis
dar tebebuvo gyva žmonių atmintyje ir XVI a., kai buvo rašomos pirmosios
Lietuvos ir Prūsijos istorijos. Po Lietuvos krikšto daug senosios religijos
dalykų virto liaudiškais tikėjimais ir papročiais. Tad sakmėse ir pasakose
galima atpažinti mitų nuotrupas. Apie religines praktikas kartais prabyla ir
archeologiniai radiniai. O pagal legendas bei padavimus apie įvairias vietoves
galima atsekti senovės šventvietes.
Atskirų baltų genčių religinėms sistemoms rekonstruoti trūksta
duomenų. Tyrinėtojai žino tik pagrindinius skirtumus tarp lietuvių, latvių ir
prūsų tikėjimo. Tačiau bendrumų čia gerokai daugiau, juolab kad kitados būta ir
bendro indoeuropietiškojo pagrindo. Šios kilties tautų religijoms būdinga
aukščiausių dievų trejybė. Taip yra ir lietuvių dievų panteone. Žyniai ir genčių
vadai savo globėju laikydavo pasaulio kūrėją Dievą, kariai – griausmavaldį
Perkūną, žemdirbiai – požemio valdovą Veliną. Dievai perspėja žmogų apie pavojus
ir nelaimes, saugo ir gina jį, moko gyvenimo tiesų ir išminties. Tada žmogus
pasijunta saugus, esąs savo namuose tarsi pasaulio centre, jo gyvenimas žemėje –
tai būtis tarp gimimo ir mirties, žemės ir dangaus, pasaulio ir dausų.
Dievas laiko pradžioje sukūrė pasaulį – tai, kas yra „po saule“.
Dabar jis gyvena dausose, ant akmeninio dangaus skliauto. Jo dvare – amžinosios
vasaros sodas. Čia žiemoja ir paukščiai. Sugrįždami iš dausų į gimtinę, parneša
pavasario šilumą. Dievas į pasaulį nusileidžia retai. Tik kartais kaip žilas
senelis pasibeldžia į kieno nors trobelės duris, kad patikrintų, ar žmonės dar
nepamiršo jo sukurtų teisybės, gailestingumo, tarpusavio meilės priesakų.
Teisuolius jis priglobia po mirties savo dangiškajame sode. Žmogus nebuvo Dievo
kūrybos viršūnė – jis pasaulyje atsirado atsitiktinai, kažkaip keistai, kūrėjui
nusispjovus.
Kasdienius rūpesčius Dievas yra pavedęs tvarkyti savo sūnui
Perkūnui. Tai rūstus raudonbarzdis vyras, ginkluotas žaibais ir kirviu,
važinėjantis ožiais pakinkytu dviračiu vežimaičiu. Kai griaudžia, sakoma: darda
Perkūno ratai. Perkūno pagalbos šaukdavosi kariai, puldami priešą. Tačiau
pavasarį sugrumėjus pirmajam griaustiniu, sužaliuoja žolė, išsprogsta medžių
pumpurai. Šiltąjį pusmetį žmonės Perkūno garbei ruošdavę devynias šventes.
Tačiau rudeniop šios dievybės galios silpsta. Gamtoje vis labiau įsivyrauja
Perkūno priešininkas Velinas. Jis sutrumpina dieną, sunaikina augmeniją ir galop
gruodu surakina žemę. Žiema – jo viešpatavimo metas. Žmonės tuomet nelengvai
pragyvendavo iki pavasario iš sukauptų atsargų ir laikomo gyvulių ūkio. Velinas
buvo gyvulininkystės globėjas – štai iš kur jo ragai, kanopos, uodega. Velino
galios išsenka pavasariop; tada Perkūnas žaibais priverčia jį atrakinti žemę ir
išleisti žolę. Nuolatinė Perkūno ir Velino kova suka gamtos ratą. Vieno iš jų
pergalė reiškia šiltojo ar šaltojo pusmečio pradžią. Dievybių priešiškumas
atspindi tam tikrą socialinę įtampą visuomenėje tarp karių ir žemdirbių, ypač
paaštrėjančią, kai ateina duoklių surinkimo metas.
Žemdirbystei tapus pagrindiniu pragyvenimo šaltiniu, tikėta, kad
pasėlius globojančios ir protėvių dvasios. Rugio grūdas darbu susieja kartų
kartas. Vėlės būdavo pagerbiamos, pamaitinamos per visas šaltojo pusmečio
šventes, pradedant rudens sambariais bei Vėlinėmis.
Į dievus baltai kreipdavosi alkavietėse. Tai būdavo šventosios
giraitės, keistai nuaugę pavieniai medžiai, dideli akmenys, šaltiniai ir versmės,
alkakalniai. Per gyvąją gamtą – medžius, vandenis, gyvūnus ir paukščius – žmogus
kalbėdavosi su dievais ir gaudavo iš jų patarimus. Ypač tą gebėję tapdavo
žyniais, kriviais, vaidilomis. Vyriausieji šventikai apeiginius laužus kurdavo
pagrindinėse genčių šventvietėse, tokiose kaip prūsų Ramovė, lietuvių
Šventaragio slėnis. Žyniams būdavo paskiriamas trečdalis karuose laimėto grobio.
Jie pranešdavo dievų ištarmę svarbiausiais genties gyvenimo atvejais: ar
pasiseks karo žygis, sumanyta tolima kelionė, ar užderės derlius, ar tinkama
vieta pilies statybai. Dievams būdavo aukojama ir pradedant pagrindinius žemės
ūkio darbus – sėją, ganiavą. Rudenį padėkojama už išaugintą derlių. Aukojimo
laužo ugnis susiedavo visas kosmoso dalis, pavaldžias skirtingiems dievams.
Žemesniųjų dievybių paskirtis yra dvejopa: tai žmogaus gyvenimą
lydinčios ir likimą sprendžiančios dievybės bei jo metų darbus globojančios
mitinės būtybės. Skirtingos ir jų pasireiškimo erdvės: pirmosios – namų,
antrosios – sodybos ir laukų dievybės. Dažnai dievybės sudaro poras, arba
papildančias viena kitą, arba visiškai priešingas. Taip namų dievybės ir
surašytos žemiau, nurodant jų veiklos sritis bei globojamus darbus, taip pat jų
įvaizdžius ir simbolius.
Aukščiausios dievybės:
Dievas (Prakorimas,
Aukštėjas, Andojas, Nunadievis, Praamžius, Sutvaras, Okopirmas) – aukščiausioji
baltų dievybė, pasaulio ir dorovės bei moralės principų kūrėjas. Dievas – žynių
kastos, genties vadų bei aukštuomenės globėjas. Kasdienio gyvenimo tėkmei jis
nedaro įtakos, pavesdamas tai žemesnio rango dievams. Dievo vardu tik
sutvirtinamos sutartys, ištariama priesaika. Sakmėse pasakojama, kad dabar jis
pasaulį aplankąs kaip žilagalvis senelis, gerasis ganytojas, kad įsitikintų, ar
žmonės tebesilaiko jo duotų priesakų. Dievo ženklu gali būti žynių valdžios
simbolis – krivūlė.
Perkūnas
(Diviriksas, Dundulis) – griaustinio ir žaibų dievas. Vienas iš svarbiausių
dievų hierarchijoje, sietinoje su indoeuropiečių protautės visuomenine struktūra.
Kovoje su požemio valdovu Velinu jis išlaisvina žemę iš žiemos sąstingio ir
pradeda naują gyvybės ciklą gamtoje. Tai pasakoja Naujųjų Metų, prasidedančių
pavasariu, mitas, žinomas visoms indoeuropietiškos kilties tautoms. Tautosakoje
Perkūnas vaizduojamas kaip galingas rudabarzdis vyras, važinėjantis dangumi
ožiais pakinkytu vežimaičiu, ginkluotas kirviu ir žaibais. Jis – karių globėjas;
dėl šios funkcijos buvo gerai žinomas ir kaimynuose, minimas jų rašytiniuose
šaltiniuose. Perkūno įtrenktas ąžuolas ar akmuo galėjo tapti dievybės pagerbimo
šventviete.
Velinas
(Patolas) – vienas iš trijų svarbiausių indoeuropiečių protautės dievų.
Pirmiausia jo būta gyvulininkystės globėju; iš čia šie dievybės požymiai: ragai,
uodega ir kanopos. Vėliau Velinas tapo požemio valdovu, tarpininku tarp gyvųjų
ir mirusiųjų. Velino nesantaika su Perkūnu, išreiškianti tam tikrą socialinę
įtampą tarp karių ir žemdirbių luomų, suka gamtos ratą. Po Lietuvos krikšto
įvaizdis degradavo iki folklorinio personažo velniuko, pravardžiuojamo vokietuku,
pinčiuku, kriaučiuku. Tačiau retsykiais jis vėl atgauna senąjį įvaizdį,
pasiversdamas ožiu. Dažnai velnias apsireiškia pelkėse, raistuose – tai primena
jo chtoniškąją prigimtį. Nuo Perkūno kulkų jis slepiasi po akmeniu,
išreiškiančiu ribą tarp pasaulio sferų.
Namų dievybės:
Laima (Laimė, Dalia) – mitinė būtybė, lemianti žmogaus likimą jam
gimstant. Ji esanti ir gimdyvių globėja. Deivę mini savo raštuose 1666 m.
Danielius Kleinas. Sakmėse Laima prie kūdikio lopšio verpia likimo siūlą; jos
ištarmę skelbia gegutė, antelė, gulbė. Su apeigomis Laimos palankumui įgyti
galima sieti neolito gyvenvietėse archeologų randamus anties formos kaušelius.
Jos kultui priskirtini ir gintariniai bei ornamentuoti moliniai verpstukai,
kuriais būdavo suverpiamas „likimo“ siūlas, buriant gimusio kūdikėlio lemtį.
Giltinė
(Veliona) – mirties dievaitė. Tai balta neaiškių formų būtybė su gyvatės
liežuviu; jos pasirodymo pranašai – pelėda, svetimas šuo. Simbolinis atributas –
kanklės, kurių muzika senovėje palydėdavo vėlę į pomirtinį pasaulį. Giltinė
nukerpanti likimo siūlą avikirpėmis žirklėmis. Maro epidemijų plitimą žmonės
stabdydavo į kaimą vedantį vieškelį pertiesdami rankšluosčiais, kuriuos moterys
turėdavo suverpti ir išausti per vieną naktį. Dievaitės kultas baltuose nebuvo
smarkiau išplėtotas, priešingai nei vėlių, kurioms ypač daug apeigų skiriama
rudens ir žiemos šventėse.
Aitvaras
– mitinė būtybė, nešanti namų šeimininkui vogtus grūdus, varškę ar pinigus.
Rašytiniuose šaltiniuose pirmasis jį paminėjo Martynas Mažvydas 1547 m. Aitvaras
yra labai dažnas sakmių veikėjas Aitvarą esą galima išsiperinti iš juodo
septynmečio gaidžio kiaušinio, prisivilioti grabnyčių žvake arba nusipirkti
Rygos turguje. Labai įnoringas, o įskaudintas ar įžeistas gali sudeginti namus.
Įvaizdis – skrendantis ugninis žaltys ar koks šviečiantis pagaikštis, pavirstąs
namuose į juodą gaidį. Ši mitinė būtybė tarsi siūlo žmogui rinktis: ar doru
darbu įgyti turtus, ar kliautis nepatikimu aitvaru, iš kitų gėrybes vagiančiu.
Norėdami nuo jo eibių apsisaugoti, žemaičiai ties prieklėčiu užkasdavo varinį
daiktą.
Kaukas (Pagirnis, Barzdukas) – chtoniškoji mitinė būtybė,
namams atnešanti skalsą ir ūkio sėkmę. Kauką gali prisipratinti namuosna
šeimininkė, pasiuvusi jam rudenį lininius marškinėlius. „Deiviai Pagirniai”
minimi XVII-XVIII a. jėzuitų pranešimuose apie lietuvių valstiečių religingumą.
Pagirniui triskart per metus kaimo vyrai aukodavę paršą ar jautį, o moterys –
gaidžius. Jaunamartė Pagirniui skirdavo duonos kepalą ir rankšluostį. Kaukai
ypač dažnai minimi žemaičių sakmėse, jų įvaizdis – mažas žmogutis, galintis
pavirsti į žemės grumstą. Namuose jie asocijuojami pagirnių vardu su žalčiais,
gyvenančiais maltuvėje. „Sūduvių knygelė” (1520-1530 m.) mini barstukų ir
markopolių (žemės žmogelių) vyresnįjį Puškaitį, gyvenantį po šeivamedžiu. Jam ir
jo palydai kluone būdavo paruošiamos naktinės vaišės.
Austėja
– bičių ir šeimos dieviškoji globėja. Jai aukodavo jaunamartė, ištėkšdama midaus
šlakelį per vestuves. Vardas kildinamas iš „austyti” (bėginėti), „austi” (siūti
korius), „aušti” (plepėti). Bičių diena kartais laikoma kovo 25-oji, Gandrinė;
tuomet jos apsiskraidančios. Bičkopio diena – rugpjūčio 10-oji.
Mitinis įvaizdis – bičių motinėlė, simbolis – korys.
Bubilas
(Bičbirbis) – vaisingumo ir linksmybių dievas. Pirmą kartą rašytiniuose
šaltiniuose paminėtas XVI a. – Motiejus Strijkovskis aprašo apeigas dievybės
garbei. Prieš židinį žynys sudaužydavo pilną gorčių medaus. Jo mitinis įvaizdis
– avilio tranas, simbolis – midaus ragas.
Javinė
(Jievaras, Dirvolika, Nosolus, Krūminė pradžių varpų) – rugio dvasia, jungianti
žemdirbių kartas. Javinė minima Jokūbo Brodovskio žodyne XVIII a. pradžioje.
Krūminę pradžių varpų mini Motiejus Strijkovskis 1582 m., aprašydamas apeigas
jos garbei. Javų dievybei būdavo aukojamos vištos su žemomis skiauterėmis: jų
mėsa sukapojama į smulkius gabalėlius, kad rugiai būtų tankūs, varpingi,
neišeitų į šiaudus. Jėzuitų ataskaitose, rašytose 1605 m., sakoma, kad
Dirvolikai aukojamas paršas, o Nosolui ožys, kad šiedu dievai duotų gerą derlių.
Apskritai Javinė gali būti mitinis personažas, kuriame susipynę kelių javus bei
jų lauką globojančių dievų ir deivių įvaizdžiai. Dvasią simbolizuoja pirmasis
rugių prapjovų pėdelis – „svetys”, „boba“, parneštas namo ir pastatytas
krikštasuolėn, taip pat „jievaras” – lauke po rugiapjūtės paliekama rugių
kuokšto „kasa”.
Pilnytis
(Skalsa, Kurkas) – baltiškasis (lietuvių ir prūsų) turto, gausos, pritekliaus
dievas. Tyrinėtojai nesutaria dėl šios dievybės vardo kilmės: ar jis kilęs iš
žodžio „pilnas” ar iš „pilvas”. Bet kuriuo atveju Pilnytis yra namų dievybė,
kurios funkcijos – pamaitinti šeimą, giminę. Jo prašoma auginti pilnas varpas,
gausinti derlių klojimuose. Prūsuose Šventpilėje buvęs Kurko stabas ir ąžuolas.
Šalia jo ugnyje aukoti pirmieji javų pėdai, medus ir pienas – taip liudija
Prūsijos XVI a. pradžios kronininkas Simonas Grunau. Pajūryje būta akmens,
ant kurio žvejai Kurko garbei sudegindavę pirmą pagautą žuvį. Dievybės simboliu
galėtų būti siekas, gausybės ragas, klėties raktas, devyniais valgiais nukrautas
stalas.
Gabija
(Užpelenė, Pelengabija) – duonos ir namų židinio dievaitė. Minima 1615 m.
išleistoje Jono Lasickio knygelėje „Apie žemaičių dievus”. Iki mūsų dienų išliko
paprotys kreiptis maldele į Gabiją, vakare užžarsčius žarijas ugniakure pelenais
ir ant jų nubrėžus „pelenų” kryžių. Kreipiamasi labai poetiškai; pavyzdžiui: „Šventa
Gabieta, užkaupta gulėta, užkurta žibėta. Kaip numirsma, uždek mums žvakelę,
pasiremti lazdele ir eiti namučio.” Dievybės vardas tikriausiai kilęs iš žodžio
„gaubti”. Ugnis židinyje yra migdoma (užžeriama pelenais), žadinama (įpučiama),
maitinama (kurstoma). Gražus paprotys – parvežus pakrikštytą kūdikėlį iš
bažnyčios, jo rankute perbraukti krosnies kaktą, „kad namų vaikas būtų“. Senojo
tikėjimo dievaitės funkcijas perėmė šventoji Agota. Tikima, kad jos vardo dieną
(II.2) pašventinta duona gelbsti nuo gaisro, gyvatės kirčio, kulkos.
Rūgutis
(Raugų žemėpatis, Raugupatis, Ragutis) – raugo dvasia, alaus, linksmybių ir
puotų dievybė. Jis įkvėpiąs gyvybę alaus salyklui ar užminkytai tešlai. Dievybės
simbolinis atributas – duonkubilis, alaus gorčius; šventė – Alutinis (Koštuvės),
senovėje tapatintos su rudens lygiadieniu. Pasak Jono Lasickio, pirmąjį alaus ar
midaus, pasemto iš statinės, gurkšnį turi išgerti dievo garbei šeimos galva.
Jo šventyklos legendinė vieta Vilniuje, Pilies gatvėje. Vardas kildintas iš
rago, skirto gėrimui, arba raugo.
Laumė –
mitologinė moteriška būtybė, doros ir moralės normų sergėtoja, darbštumo
įsikūnijimas. Tai pavakarių ir vandenų dievaitės, apdovanojančios neturtingų
tėvų vaikus, baudžiančios už godumą ir palaidumą. Laumės įvaizdyje esama ir
archajiškosios Deivės paukštės bruožų, pavyzdžiui, ji paliekanti paukštiškus
pėdsakus. Simbolis – paukščio pėdelės, kultuvė.
Velykė
– folkloro personažas, senyva moteriškė, atvažiuojanti kanapine kumelaite ir
vaikams atnešanti velykinių margučių ir pyrago. Tikėtina jos kilmė –
prosenoviškoji Deivė paukštė, pavasario, gamtos atbudimo dievybė, gelbėtoja nuo
bado. Pirmasis rastas pavasarį laukinės anties kiaušinis buvo aukojamas šiai
deivei. Iš to bus kilusi ir margučių tradicija. Lietuviškų margučių raštuose
išliko archajiškojo pasaulio modelio bruožų: tai išreikšdavo nuostatą, kad
pavasarį pasaulis sukuriamas iš naujo.
Dimstipatis
– mitinis sodybos globėjas. Vardas kilęs iš senovinio žodžio „dimstis”,
reiškiančio aptvertą žemę. Pirmą kartą istoriografijoje paminėtas kaip žemaičių
dievas jėzuito Stanislovo Rostovskio 1583 m. ataskaitoje. Kitose XVII a.
pradžios ataskaitose apie kaimo žmonių religingumą rašoma, kad namų dievui
Dimstipačiui aukojamas gaidys, kurio kaulai sumetami į židinį, o šeimininkės jam
aukojančios kiaulytę. Dievybės simboliu galėtų būti aukų akmuo su išsuktu
smailiadugniu dubeniu. Tokie akmenys aptinkami senose sodybvietėse šiaurinėje
Lietuvos dalyje.
Apidomė
(Apydėmė) – sodybvietės ar namų dvasia. Kadangi lietuvių gyvensena buvo labai
stipriai susijusi su vietinėmis dvasiomis bei dievybėmis, galėjo būti atskira
gyvenamosios vietos keitimo deivė. Apie tai pasakoja Jonas Lasickis. Vardas
kildintas iš „apidėmės”, reiškiančios žemę tarp trobų. Tikėjimas šia dvasia
smerkiamas Volfenbiutelio „Postilėje“ (1573 m.). Namo viduje gerųjų
dvasių buveinė – krikštasuolės kertė. Ten ant lentynėlės, vadinamos kampine,
laikyti šventinti dalykai.