Problemos aktualumas
Pastaruoju metu itin susidomėta archeologiniu kostiumu, t.
y. I – XVI a. lietuvių protėvių nešiosena. Tokie kostiumai traukia akį, iš
etnografinių XVII – XIX a. kostiumų išsiskirdami žalvarinių papuošalų gausa.
Europos šalyse vyksta eksperimentinės archeologijos festivaliai,
kuriuose tarp daugybės demonstruojamų amatų nemenką vietą užima ir kostiumo
atkūrimas nuo pačios primityviausios vijimo, rišimo, pynimo, audimo technikos
iki apdailos metalu.
Mūsų archeologinė informacinė medžiaga yra nedidelė, mažesnė
negu kad kaimynų latvių. Lietuvoje senovinis mirusiųjų deginimo paprotys
nepaliko jokių galimybių net interpretacijai, kuriai menkai tepadeda ir Europos
duomenys.
Archeologiniai kostiumai yra atkurti Lietuvos nacionalinio
muziejaus. Muziejus eksponuoja pasiūtus šešių šeimų kostiumus, remiantis I – IV
a. archeologine medžiaga, V – VI a. aukštaičių, VII – VIII a. lietuvių, VII – X
a. žiemgalių, V – X a. žemaičių bei IX – X a. kuršių genčių laidojimo paminklais.
Mažosios Lietuvos muziejus atkūrė XVII a. Klaipėdos miestiečių drabužius.
Atkurtais archeologiniais rūbais puikuojasi ir keli Lietuvos folkloro kolektyvai:
apeiginio folkloro grupė „Kūlgrinda“ ir kūrybinio folkloro grupė „Sedula“
iš Vilniaus bei Švenčionių folkloro ansamblis „Gastauta“. Į atkuriamų senovinių
amatų gyvavimo laikotarpį ir stilių taiko eksperimentinės archeologijos klubo „Pajauta“
meistrai, kasmet Lietuvos valstybingumo proga kviečiantys visus norinčius
pasinerti į neatmenamus laikus seniausioje Lietuvos sostinėje – Kernavėje. Čia,
piliakalnio aikštelėje, parodomajam, nors labai tikroviškam mūšiui susitinka
viduramžių karių klubai, kurių nariai vilki pačių pasigamintus šarvus ir kaunasi
tikrais kovos kirviais, ietimis ir kalavijais, pagamintais pagal senovinius
pavyzdžius.
Kas yra archeologinis kostiumas ir kaip jį pasisiūti?
1. Duomenys ir jų informatyvumas
Apie archeologinį kostiumą daugiausia duomenų pateikia
laidojimo paminklai, kur randama tam tikra tvarka išdėstytų metalinių papuošalų
– žiedų, segių, antkaklių, apyrankių – bei drabužio papuošimų – įvijų, apkalėlių
ir pan. Šiuos dirbinius daugiausia gamino vietiniai amatininkai, įsikūrę netoli
pilių buvusiose gyvenvietėse – papiliuose. Tuo tarpu organinė medžiaga – medis,
oda, tekstilė – žemėje suyra, tad kalbėti apie vieno ar kito istorinio tarpsnio
kostiumo siluetą praktiškai neįmanoma. Yra išlikę labai maži drobės, vilnos ar
šilko bei odos fragmentai, daugiausia buvę pritvirtinti ar priglausti prie
žalvarinių papuošalų ir drabužio detalių ir tik jų dėka nesunykę. Iš šių liekanų
galima spręsti, kas – vyras ar moteris – palaidota viename ar kitame kape, ypač
jeigu jis degintinis arba suardytas griautinis kapas.
Vyrų kapuose vyrauja ginklai, kovos kirviai, kalavijai, darbo
įrankiai, asmeninės paskirties daiktai – skiltuvai, galąstuvai, geriamieji ragai,
gana masyvūs papuošalai, moterų – subtilesni žalvariniai ir sidabriniai
papuošalai, namų apyvokos reikmenys – adatinė, žirklės, simboliniai raktai.
Peilius, diržus ar juostas su prikabintais kapšeliais tam tikru metu nešiojo
tiek vyrai, tiek moterys.
Norint atkurti archeologinį kostiumą, reikia nuspręsti, kurio
laikotarpio nešioseną siekiama atspindėti. Tradiciškai priešistoriniai (archeologiniai)
laikai skirstomi į kelias epochas, priklausomai nuo medžiagos, iš kurios buvo
gaminami ginklai ir darbo įrankiai. Tai akmens amžius, savo ruožtu skirstomas į
paleolitą (X-IX tūkst. pr. Kr.), mezolitą (VIII-IV tūkst. pr. Kr.) ir neolitą
(IV-II tūkst. pr. Kr.), bronzos amžius (II-I tūkst. pr. Kr.), Lietuvoje
vadinamas žalvario amžiumi, ir geležies amžius, skirstomas į senąjį (I-IV a.),
vidurinįjį (V-IX a.) ir vėlyvąjį (IX-XII a.). XIII a. Lietuvoje prasideda
valstybės kūrimosi ir miestų atsiradimo laikotarpis, tačiau iki XIV a. pab. mūsų
protėviai tebesilaikė mirusiųjų deginimo papročių, todėl labai sunku ką nors
pasakyti apie to laikotarpio madas. Tik pakartotinai įvedus krikščionybę,
pradėta laidoti nesudegintus mirusiuosius, todėl iš XIV a. pab.–XVII a. pr.
turime gerokai daugiau archeologinių duomenų atkurti kostiumą, juoba kad išliko
gyvas paprotys laidoti su gausiomis įkapėmis ir tradicinėmis apeigomis. Sekant
jomis, žmogaus gyvenimas buvo paženklintas keletu svarbiausių virsmų – gimimo,
brandos, vedybų ir mirties. Juos pažymėdami, žmonės šventė apsivilkę geriausius
turėtus rūbus ir pasidabinę gausybe papuošalų, kas, be kita ko, rodė ir turtinę
padėtį. Jos tais laikais kitu būdu nebuvo galimybės pademonstruoti, nors ilgą
laiką manyta, kad papuošalų gausa rodo tik norą perduoti į kitą pasaulį visa, ką
velionis turėjo, bet nebūtinai dėvėjo kasdien. Specialių drabužių įkapėms
greičiausiai nebuvo. Yra manoma, kad laidota su gražiausiais – vestuviniais –
rūbais. Į kapą dar dėti daiktai (ginklai, darbo įrankiai, puodas su vištiena
arba anglimis, jei laidota žiemą), kurie, kaip tikėta, turėjo praversti ir
pomirtiniame pasaulyje.
Archeologinis metodas leidžia atkurti senovės vaizdą iki rašto
atsiradimo – t. y. iki galimybės perskaityti senovinės gyvensenos aprašymą
įvairiuose dokumentuose. Rašytinių šaltinių atsiradimas reiškia, kad baigėsi
priešistorinis ir prasidėjo istorinis laikas, tačiau ir tuomet praverčia
archeologinis metodas, leidžiantis perskaityti sluoksniuotą žemės knygą, nes
tikrųjų rašto paminklų išlikę labai nedaug, o ir išlikusieji ne visada pateikia
išsamius atsakymus į skaitytoją – rašytinių šaltinių tyrinėtoją – dominančius
klausimus. Kadangi net iki XVI a. neturime ir kito šaltinio – ikonografijos, t.y.
graviūrų, paveikslų, portretų ir pan., kur būtų pavaizduoti Lietuvos gyventojai,
išskyrus keletą didikų portretų bei valdovų atvaizdų monetose ir medaliuose,
tegalime pasikliauti intuicija, gretindami fragmentiškus visų praeitį
nušviečiančių mokslų duomenis – ir savus, ir kaimyninių kraštų, su kuriais
Lietuva palaikė glaudžius prekybinius ir kultūrinius ryšius.
2. Atkūrimo galimybės ir pavojai
Kad ir koks patrauklus ir pažįstamas mums atrodo
etnografinių laikų kostiumas, vis dėlto jo sudėtinių dalių – marškinių, sermėgos,
kelnių, sijono, prijuostės ir t .t. – negalima tiesiog „perkelti“ į ankstesnius
laikus. Ilgą laiką buvo nešiojami ilgi, per liemenį nekirpti drabužiai, o kelnės
atsirado tik tuomet, kai reikėjo dažnai jodinėti ant arklio.
Knygos mirgėte mirga daugybe rekonstrukcinių piešinių, tačiau
tik atskirais atvejais bandyta iš tikrųjų atkurti juose pavaizduotus drabužius
ir aksesuarus. Tuomet susiduriama su elementarių žinių apie vieno ar kito
laikotarpio drabužio sukirpimo, susiuvimo, apdailos detalių tvirtinimo ir kt.
stoka, ir tik dėvėdamas atkurtą rūbą, supranti, ar nepadarei klaidos jį
gamindamas. Tai ir yra eksperimentinės archeologijos esmė: savo kailiu patirti,
ar teisingai atkūrei istoriją.
Drabužius apsivilko protingasis akmens amžiaus žmogus – homo
sapiens – ne dėl to, kad jam buvo gėda savo nuogumo, o dėl to, kad būtų
šilčiau. Šį žmogų rengė ir puošė jo medžiojami gyvūnai, kurių išdirbti kailiai
tapo apdaru, iltys, nagai – amuletais, šlifuoti kaulai – darbo įrankiais ir
ginklais, dantys – karolių vėriniais. Kailinius drabužius jie siūdavo gyslomis
ir ašutais. Apavą ir ūkiui reikalingus daiktus pynėsi adikliais iš apdorotų
medžio karnų.
Bronzos (žalvario) amžiaus žmonės jau buvo prijaukinę gyvulius,
kurių vilną, be kailio ar odos, irgi naudojo drabužių gamybai (verpstė –
pastorintas medinis kotelis su užmautu akmeniniu, gintariniu ar moliniu
smagračiu, verstuku, žinoma jau nuo neolito laikų). Ėmė plisti vilnoniai
mezginiai ir audiniai. Žmonės puošėsi gintaro amuletais ir plokštelės formos
kabučiais, iš žalvario lietais smeigtukais, antsmilkiniais ir antkaklėmis, prie
kurių būdavo tvirtinami įvairių formų kabučiai. Žalvarį papuošalams ir darbo
įrankiams bei ginklams baltai atsigabendavo iš Vidurio Europos, mainydami jį į
gintarą. Iš medžio žievės žmonės pynėsi vyžas.
Drobes pradėta austi tik vėlyvajame geležies amžiuje, kuomet
pradėti auginti linai. Tuomet atsirado ir gulsčios staklės, kuriomis buvo galima
išausti ištisą rietimą drobės; jos pakeitė iki tol vyravusias vertikalias
stakles. „Lino kelias“ nuo sėjos iki drabužio gamybos buvo ilgas, todėl drobė
buvo labai brangi. Taigi stengtasi drabužius siūti taupiai naudojant žaliavą:
stačiakampės rankovės siuvamos prie stačiakampio pagrindo. Net kaklo iškirptės
ilgą laiką nebuvo – tik dvi palos susiūtos ties pečiais. Vėliau pradėta daryti
apskrita skylė kaklui su prakarpa priekyje, varstoma virvele ar segama sege. Iš
tų laikų jau žinomos juostų audimui naudotos gintarinės plokštelės ir kitokie
audimo įrankiai – keturkampės žalvarinės ornamentuotos plokštelės, peiliukai,
vielinės šluotelės, verpstukai, adatos. Tačiau į kapą sudėdavo ne tikrus
įrankius, kurie, matyt, buvo brangūs ir reikalingi gyviesiems, o jų
miniatiūrinės kopijos.
Šalia labai paplitusių žalvarinių papuošalų nuo I tūkst.
pradžios imta apdirbti sidabrą, kurį atsiveždavo iš Romos imperijos, vėliau – iš
Vidurio Europos, arabų kraštų . Tuo metu mainų prekė buvo švelniakailių žvėrelių
– šermuonėlių, bebrų, kiaunių, sabalų, voverių – kailiai, naudoti ne tik
drabužiams siūti, bet ir kaip „piniginis vienetas“.
Verpimo technologija pasikeitė, XV a. Europoje pradėjus plisti
verpimo rateliui. Jis, nors dar ilgai neišstūmė verpstuko iš namudinio užsiėmimo,
vis dėlto žymi to laiko audinių gamybos progresą. Pastebimas istorinių laikų
audinių plonumas, metalinių papuošalų sumažėjimas, kas rodytų kitokį drabužių
puošybos stilių. Galbūt atsirado daigiau įvairiaspalvių, raštuotų audinių,
pradėta siuvinėti karoliukais ir šilku, kas savaime jau buvo puošnu ir papildomų
metalinių papuošimų laipsniškai atsisakyta. Be to, ankstesniais laikais buvo
galima išskirti gana ryškius regioninius skirtumus, o XV – XVI a. Lietuvos
teritorijoje nešiojimo būdas ir puošyba pastebimai suvienodėja.
Pažvelkime į mūsų atkuriamąjį kostiumą, kaip sakoma, „nuo galvos
iki kojų“, t.y. taip, kaip įprasta jį aprašyti archeologinėje literatūroje.
Galvos danga.
Žalvario amžiuje (II – I tūkst. pr. Kr.) moterys puošėsi
žalvariniais įvijiniais antsmilkiniais, tvirtintais prie vilnonės nertos
kepuraitės, su prikabintomis sraiginėmis įvijomis arba ažūriniais rato su
stipinais ir ataugėlėmis pavidalo kabučiais. Galvos dangą – galbūt nuometą –
puošė ir prilaikė žalvariniai smeigtukai susuktomis sraiginėmis galvutėmis.
Senajame geležies amžiuje (I – IV a.) moterų dėvėtos
puošnios kepurėlės, siūtos iš storo vilnonio audinio ir puoštos žalvariniais
kabučiais ir įvijomis. Tradiciškai tebesipuošiama įvijiniais antsmilkiniais. Tuo
pat metu pasirodė ir kitokie antsmilkiniai – plokšteliniai, lieti, sudėtingo
ornamento, su rakto formos išpjova viduryje. Šių antsmilkinių paviršius
išraižytas koncentriniais grioveliais, o pakraštys ažūrinis, sudarytas iš
zigzagų, apskritimų. Ši konkstrukcija leidžia spėti, kad antsmilkiniai buvo
užmaunami ant kasų arba nuometo galų, kabančių abiejose pusėse. Yra surasta to
laikotarpio ne vien tik vilnonių, bet ir ištisai žalvariu – sankabėlėmis,
plokštelėmis – puoštų kepuraičių su pamušalu. Metalinės detalės sudaro
kepuraičių raštą, o jų apačia dar apkabinėta įvijiniais kabučiais, pakraštys
puoštas sraigelėmis ir pan. Pačios kepuraitės išgaubtos, pusrutulio formos.
III – IV a. atsirado dar vienas galvos dangos elementas –
apgalvis, nešiotas merginų ant plaukų ar kaip sudėtinė kitokios galvos dangos
dalis. Apgalvis – tai dažniausiai odinė juostelė, puošta spurgeliais,
keturkampiais žalvariniais kvadratėliais su įspaustais ornamentais, lyg
rozetėmis.
Viduriniajame geležies amžiuje (V – IX a.) nešioti
žiedeliniai antsmilkiniai užkeistais galais arba įvija viename gale, tačiau
pastebėta, kad apie VI – VII a. šis galvos dangos papuošalas išeina iš mados.
Tačiau vis dar mėgiamos kepuraitės, puoštos žalvariu – plokštelėmis,
vertikaliais cilindriukais, tačiau nuo ankstyvesnių jos skiriasi tuo, kad metalu
puošta ne visa kepurėlė, o tik jos pakraštys, prie kurio dar kabinami širdelės
formos, apskriti sidabriniai kabučiai, žalvarinės įvijos. Iš šio laikotarpio
žinomos ne tik vilnonės, bet ir odinės moterų kepuraitės. To laikotarpio
apgalviai – tai 3-5 eilių žalvarinės įvijos, jungtos pakaičiui su dekoruotomis
plokštelėmis, o kai kur - cilindrėliais.
Kai kuriuose V – VIII a. kapuose moters pakaušio srityje rasta
stambi dekoruota įvija su pervertais vilnoniais siūlais ir mediniu strypeliu.
Jos galuose kai kada aptinkama grandinėlių su kabučiais. Šios įvijos randamos
arba vienos, arba žemiau apgalvių ir greičiausiai jiems nepriklausė. Jos
traktuojamos kaip savarankiškas galvos papuošalas, tačiau jo paskirtis nėra iki
galo išaiškinta: ar tai plaukų, šukuosenos dekoras, ar kitokios galvos dangos
papuošimas. Kai kurie tyrinėtojai mano, kad ant šių įvijų būdavo į kuodą sukami
plaukai, tačiau tokiu atveju neaišku, kaip juos pavykdavo išsukti nepešant. Čia
jau praverstų gyva rekonstrukcija.
Vyrai nešiojo vilnones ir kailines kepures, kurių pakraštys arba
tik kaktos sritis būdavo puošiama žalvarinėmis įvijomis. Kitos kepurės būdavo
puošiamos įmantriau, sudarant geometrinį raštą iš spurgelių ir įvijų.
Vėlyvajame geležies amžiuje (IX – XII a.) taip pat
nešiojamos kepurėlės ir apgalviai. Pagrindinis kepurėlių puošimo elementas –
įvairios žalvarinių įvijų kompozicijos pakraštyje, kartais jas papildant gintaro
karoliukais, taip pat – žalvarinių spurgelių eilės. Tačiau pasitaikė ir
kepurėlių, kurių paviršius ištisai sudarytas iš sukabintų žalvarinių grandelių
juostų, o kepurėlės pakraštys nukabinėtas klevo sėklos formos kabučiais. Jais
būdavo puošiami ir to meto apgalviai, sujungti iš trumpesnių įvijėlių ir
lengvesnių plokštelių, negu jų pirmtakai. Prie tokių apgalvių pakaušio srityje
buvo kabinamos grandinėlės su varpelio formos kabučiais. Buvo nešiojami ir kelių
spalvų austiniai apgalviai, rišti pakaušio srityje. Jų pakraščiai ištisai puošti
metalinėmis grandelėmis. Panašiai puošti ir laisvai krintančių nuometėlių
kraštai, o patys nuometėliai buvo prilaikomi apgalvių, sudarytų iš grandinėlių
su prikabintais klevo sėklos formos kabučiais. Pastebėta, kad tuo laiku
ypatingas dėmesys skirtas apgalvio daliai, esančiai kaktos srityje. Čia kai kada
pasitaiko gražių plokštelių, dengtų balto metalo (alavo ar sidabro) danga su
įsodintais stiklo karoliukais; kitur ši dalis būna suverta vien iš stiklo
karoliukų.
Moterų nuometai būdavo tvirtinami, persmeigus ties smilkiniu
smeigtuku su būdinga trikampe galvute, kuri dar buvusi dengta sidabru, ratelio
formos galvute, puošta sidabru ir mėlyno stiklo karoliais; kartais nuometai
būdavo susegti lankine sege. Jie buvo baltos drobės, o jų kraštai dar puošti
geltonais, mėlynais ir bespalviais, o kai kada – sidabruotais ar auksuotais
karoliukais.
Istoriniais laikais (XIII – XVII a.) moterų kepurėlių
pakraščiai priekinėje dalyje puošti keturkampėmis ir penkiakampėmis dekoruotomis
skardelėmis, o kai kada šis dekoras dar būdavo paryškinamas apsiuvant smulkiais
baltais ir melsvais karoliukais. Puošyba priekinėje dalyje leidžia teigti, kad
ant tokios kepurėlės ar apgalvio viršaus buvo gobiamasi skara, kurios kraštai,
kaip ir anksčiau, puošti žalvariu, tik dabar jau kitu dekoro elementu –
žvangučiais. Skara pasmakrėje susegta skardine apskrita sege, skirta labai
ploniems audiniams segti. Kai kada prie kepurėlės kabinti žiedeliniai
antsmilkiniai su įvertais žalvariniais rutuliukais. Būta ir medžiaginių apgalvių
juostų, prie kurių prisiūtos plonos keturkampės dekoruotos žalvario skardelės
bei ištisinių žalvarinės skardos juostelių, tvirtintų prie audinio ar odos ir
juosusių galvą. Šiuo metu atsiranda ir auskarai, dažnai pagaminti filigrano
technika iš plonos žalvario ar sidabro vielutės – du-trys kabantys ažūriniai
rutuliukai. Dažnai randama klaustuko formos auskarų su įkabintu pailgu spalvoto
stiklo karoliu. Moterys gobėsi nuometais, kurie būdavo susegami segėmis ar
smeigtukais. Pastarieji nebe tokie masyvūs ir puošnūs, o kaip tik atvirkščiai –
smulkūs, kaip adatėlės su buožele viename gale. Vyrai tais laikais nešiojo
veltines pusrutulio formos su atvartais kepures – skrybėlės prototipą.
Kaklo
papuošalai.
Žalvario amžiuje (II – I tūkst. pr. Kr.) nešiotos
ornamentuotos antkaklės kanopiniais, siaurėjančiais galais, taip pat tordiruotos
antkaklės. Kaklo apvaros sudarytos iš gyvulių ir žvėrių dantų ir ragų, gaminti
ir moliniai ritinio pavidalo karoliai.
Senajame geležies amžiuje (I – IV a.) gintariniai karoliai
buvo veriami kartu su stiklo ir emalės karoliais. Ypatingai puošnios to
laikotarpio antkaklės, kurių priešakinėje dalyje įkabintos pakabėlės, sudarytos
iš įvairiai sukomponuotų branktelių, ažūrinių plokštelių. Kabučių būdavo
kabinama po tris, rečiau po du antkaklės užsegimo pusėje. Mėgtos dėželinės
antkaklės puošniu rozetės formos užsegimu su tamsiai mėlyno stiklo akute jos
centre. Ažūrinės ne tik antkaklės, bet ir kaklo apvaros, sukomponuotos iš
ažūrinių kabučių ir įvijėlių
Viduriniajame geležies amžiuje (V – IX a.) vietinės kilmės
papuošalai mažai tepakito: tebesipuošiama antkaklėmis, tik jų formos labiau
įvairuoja – dėželiniais, kūginiais, storėjančiais, trimitiniais užsikeičiančiais,
šaukštiniais galais. Atsiranda vytų iš dvigubos vielos antkaklių. Mėgti kaklo
vėriniai, sudaryti iš žalvarinių kabučių arba stiklo ir emalio karolių. Retesni
gintaro karolių vėriniai. Kai kada kaklo vėrinį sudaro žalvarinės įvijos,
perskirtos kabučiais.
Vėlyvajame geležies amžiuje (IX – XII a.) ir vyrų, ir moterų
nešiojamos žalvarinės ir sidabrinės antkaklės – suktinės, vytinės, sudėtinės,
tordiruotais, pergniaužtais, pastorintais galais. Kartais jų randama po kelias.
Vis dar mėgti gintaro, stiklo, emalio, rečiau gintaro karoliai. Nešioti kaklo
vėriniai, sudaryti iš žalvarinių įvijų, perskirtų žiedeliais, taip pat –
kuklesni vėriniai, sudaryti iš įvijinių dvigubo nupjauto kūgio karolių, suvertų
į kraštus mažėjančia tvarka.
Istoriniais laikais (XIII – XVII a.) pamėgtos kaklo apvaros,
sudarytos iš smulkių karoliukų, baltų kriauklelių, nedidelių kryželių ir
žalvarinių žvangučių. Dar pasitaiko antkaklių, bet jos iš įkapių jau pastebimai
nyksta.
Drabužio
susegimas. Krūtinės
papuošalai.
Žalvario amžiuje (II – I tūkst. pr. Kr.) drabužiai segti
lankinėmis segėmis, kauliniais ir žalvariniais smeigtukais su ąsele ir grybo,
gulbės kaklo, ritės formos, įvijine ar trikampe galvute. Rasta ir dvigubų pailgų
kaulinių sagų, vadinamų tutulais. Tai pailgas stiebelis, kurio galai baigiasi
nevienodo skersmens apskritomis plokštelėmis.
Senajame geležies amžiuje (I – IV a.) puoštasi emaliuotomis
romėniškomis segėmis. Iš to laikotarpio išlikę duomenų apie vilnones skepetas,
kurių pakraščiai puošti cilindrėliais, o krūtinės srityje jos susegtos segėmis.
Mėgta puoštis poriniais smeigtukais, sujungtais grandinėlių eilėmis; prie
smeigtukų kabinti ažūriniai kabučiai.
Viduriniajame geležies amžiuje (V – IX a.) mėgtos
apskritinės kiauraraštės segės su įkabintomis grandinėlių eilėmis, skepetas
segdavo lankinėmis ilgakojėmis segėmis, kiaurakryžmių smeigtukų poromis su
prikabintais klevo sėklos formos kabučiais.
Vėlyvajame geležies amžiuje (IX – XII a.) moterų skaros,
apsiaustai ar kiti viršutiniai rūbai, kaip ir anksčiau, buvo susegami dviem
poriniais kryžiniais smeigtukais, sujungtais ilgomis grandinėlėmis, įkabintomis
į pusmėnulio formos kabučius. Kai kada segtasi vienu smeigtuku kairėje pusėje.
Pastebėta, kad šiuo laikotarpiu smeigtukus imta keisti segėmis. Tai lankinės
laiptelinės segės, neretai dengtos baltu metalu (alavu ar sidabru), su tamsiai
mėlyno stiklo akutėmis.
Vyrų viršutinės palaidinės kai kada buvo velkamos per galvą, o
kai kada priekyje susegamos net keletu pasaginių segių, išdėstytų nuo kaklo iki
šlaunų srities. Jie, ypač kilmingi, dėvėjo apsiaustus, kuriuos segdavo ant
dešiniojo peties lankine sege; patys apsiaustai žiemos metu būdavo pamušami
kailiu.
Istoriniais laikais (XIII – XVII a.) paplito kitokio tipo
segės – apskritos ažūrinės, skardinės, išgaubtu viduriu segės su skylute centre
ir pritvirtinta adata bei žiedinės segės ar pasaginės tordiruotos, pintos segės
su įvairių formų atriestais galais: kūgeliniais, aguoniniais, gyvuliniais.
Moterų drabužiai buvo segami nedidelėmis rutuliuko formos sagutėmis, o vyrų –
apskritomis plokščiomis sagomis, kurios greičiausiai galėjo būti aptrauktos
audeklu. Yra surasta ir labai puošnių sagų – didelių apskritų, puoštų filigrano
technika.
Rankų
papuošalai.
Žalvario amžiaus (II – I tūkst. pr. Kr.) kapinynuose surasta
masyvių, apskrito pjūvio, uždarų, su priekyje iškilusiu rumbu apyrankių ar
atvirų, galuose plonėjančių arba storėjančių apyrankių, kai kada puoštų
iškilimais, įvijinių trikampio skerspjūvio apyrankių, siaurėjančių ties riešu,
dekoruotų geometriniais rombų ir skersinių rantelių motyvais.
Rasta ir žalvarinių įvijinių arba juostinių nesueinančiais
galais žiedelių, pagamintų iš pusapskričio pjūvio vielos.
Senajame geležies amžiuje (I – IV a.) mėgtos įvairių formų
apyrankės, naudotos rankovėms prilaikyti, vietoje vėliau paplitusių siūtų
rankogalių. Todėl marškinių rankovės būdavo siuvamos ilgesnės, nes sutrumpėdavo,
apjuosus apyranke.
Viduriniajame geležies amžiuje (V – IX a.) moterys rankas
puošė gaubtomis rankogalinėmis, kai kada aukšta, iškilia, tuščiavidure trikampio
pjūvio briauna per vidurį, juostinėmis, aukštomis įvijinėmis apyrankėmis,
pirštus – įvijiniais žiedais.
Vėlyvajame geležies amžiuje (IX – XII a.) vyrai nešiojo
masyvias apyrankes pastorintais galais. Tai vadinamosios kario apyrankės. Jie
neatsisakė ir žiedų – įvijinių, praplatinta, perpinta priekine dalimi ir
užkeistais galais, kad būtų lengviau prisitaikyti žiedą savo pirštui. Moterys
nešiojo įvijines, aukštas, masyvias rankogalines, siauras juostines apyrankes –
pastarųjų susimaudavo po kelias.
Istoriniais laikais (XIII – XVII a.) apyrankės susiaurėja,
kas rodytų kitokį marškinių rankovių išbaigimą, ir pastebimai nyksta iš
vartosenos. Jos juostinės, dekoruotos geometriniais motyvais arba pintos.
Atsiranda daugiau žiedų praplatinta, rombine, pinta priekine dalimi, su stiklo
akutėmis sukeistais galais, kad būtų lengviau užmauti bet kuriam žiedo
savininkui. Pradeda plisti žiedai-signetai – su įspaustais ženklais priekinėje
ovalioje plokštelėje. Šie žiedai buvo pirmieji antspaudai ir atstojo savininko
parašą.
Apavas.
Žalvario amžiuje (II – I tūkst. pr. Kr.) greičiausiai
buvo daromas iš medžio karnų šiltam orui, o atšalus – iš kailio, tačiau išsamiau
aprašyti to laikotarpio apavą duomenų nepakanka.
Senajame geležies amžiuje (I – IV a.) šiltu metu, matyt,
autasi lengvu, sandalo tipo apavu, apie ką liudytų viename to laiko moters kape
rasti įvijiniai žiedai ant kojų pirštų. Tikėtina, kad susiraukdavo nagines.
Viduriniajame geležies amžiuje (V – IX a.) atrasta apavo
liekanų, leidžiančių kalbėti apie aulinius batus, blauzdų srityje sujuostus
dirželiais ir susegtus žalvarinėmis sagtelėmis. Puošnus dirželio galas laisvai
kabojo prie aulo. Vyrų apavas kai kada buvo puoštas žalvariu – spurgeliais,
grandinėlėmis. Vyrai prie batų dirželiais tvirtino pentinus (po vieną) žirgui
valdyti.
Vėlyvajame geležies amžiuje (IX – XII a.) avėsena nedaug
galėjo pasikeisti, nebent dekoras, tačiau išsamiau ją aptarti trūksta duomenų.
Istoriniais laikais (XIII – XVII a.) nešioti auliniai batai
ir pusbačiai – uždari iki kulkšnies, varstomi odine ar medžiagine juostele
vidinėje pusėje. Vyriški batai buvo puošnesni, su liežuviu, priekinė dalis kai
kada pjaustinėjama kiauraraščiu. Moterų kojas slėpė ilga suknelė. Moterų batai
XIV a. būdavo suvarstomi ties kulkšnimi, o priekis siuvinėjamas.
Aksesuarai.
Žalvario amžiuje (II – I tūkst. pr. Kr.) vyro kario
kostiumui derėjo lieti žalvariniai ginklai – ietys, kirviai, kalavijai.
Senajame geležies amžiuje (I – IV a.) vyrai juosėjo meniškai
padarytais diržais, segamais žalvarinėmis ir sidabrinėmis sagtimis bei
puošiamais įvairiomis plokštelėmis. Tais laikais buvo vejamos juostos iš
spalvotų siūlų – šviesiame fone išdėstytas tamsus geometrinis raštas.
Viduriniajame geležies amžiuje (V – IX a.), nuo VII a., ėmė
plisti skandinaviškas importas – ginklai, pentinai, papuošalai. Vyrų nešiosenoje
paplito diržai su geležinėmis, žalvarinėmis, rečiau sidabrinėmis, daugiausia
ovalo formos sagtimis. Diržų galai puošti plokštelėmis su geometriniais motyvais.
Prie diržų kabinti geležiniai kalavijai ir smogiamieji peiliai odinėse
apkaustytose makštyse, taip pat meniškai sidabru kaustyti geriamieji ragai.
Perpetės puoštos skirtingų formų meniškais apkaustais. VIII – IX a. moterų
juostų galai buvo puošiami apskritais kabučiais, dengtais sidabro plokštelėmis
su 5 mėlyno stiklo akutėmis.
Vėlyvajame geležies amžiuje (IX – XII a.) iškilo karių
luomas, leidęs sau prabangiai puoštis odiniais diržais, puoštais spurgeliais,
keturkampėmis dekoruotomis plokštelėmis, su sidabrinėmis ketrurkampėmis ar
penkiakampėmis sagtimis ir galų apkaustais. Prie diržo, kuris kai kada būdavo
skirstikliais sujungtas iš trijų dalių, kaip ir anksčiau, kabinti ginklai ir
geriamieji ragai, taip pat žalvariu kaustyti kutai. Kai kurie diržai būdavo
iškalinėjami mažomis vinutėmis, sudarančiomis geometrinį raštą, primenantį
austinių juostų dekorą.
Moterys skaras ir apsiaustus, kurių kraštai nutįsdavo iki žemės,
puošdavo rombo formos dekoruotomis plokštelėmis, kurios, pritvirtintos prie
audinio viename kampe, dengdavo viena kitą tarsi žvynai ir skimbčiodavo. Kai
kada šachmatiškai išdėliodavo įvijėles. Kai kurie tyrinėtojai mano, kad taip
dekoruoti būdavo ir sijono ar prijuostės kraštai, nes plokštelių rasta čiurnų
srityje, tačiau vis dėlto apie paties sijono buvimą tais laikais nėra žinoma,
Europoje tuo metu ant marškinių vilktasi ilgą drabužį ir suptasi apsiaustais.
Manytina, kad ir Lietuva nėra išimtis, todėl panašiau, kad taip puoštos didelės
vilnonės skepetos arba ilgi stačiakampiai audeklai (iš etnografinių laikų žinoma,
kad tokiais pečius siausdavosi nėščios moterys), kurių plokštelėmis puošti galai
ir galėjo sudaryti sijono ar prijuostės iliuziją. Kai kurių skepetų pakraščiai
buvo puošiami vytinėmis kontrastingų spalvų juostelėmis, o kraštai – kutais,
pakabučiais, įvijėlėmis, žvangučiais.
Istoriniais laikais (XIII – XVII a.) ne tik vyrai, bet ir
moterys juosėjo odiniais, puoštais metalo plokštelėmis arba austiniais
margaraščiais (raudonos, geltonos ir žalios spalvos) diržais su keturkampėmis
sagtimis, prie kurių dažniausiai kabojo kapšelis-piniginė, peilis odinėse,
neretai pjaustinėtose makštyse, medinės ar kaulinės šukos, simboliniai raktai.
Moterų kapšeliuose randama adatinių su siūlais ir adatomis, pinigų, vyrų –
skustuvų, titnago gabalėlių, skiltuvų. Patys kapšeliai būdavo su keliais
atvartais, segami ažūrine sagtele, kai kada siuvinėjami šilko siūlais, o
kabinami prie diržo odinėmis arba metalinėmis kilpomis.
3. Autentiškumas ir interpretacija
Paradoksas: kuo mažiau išlikę duomenų apie kostiumą, tuo didesnė
interpretacijos galimybė ir tuo paprasčiau jį atkurti, o tiksliau – sukurti
pasitelkiant fantaziją. Kuo daugiau duomenų turime, tuo labiau esame suvaržyti
istorinės tiesos, nuo kurios nukrypti nevalia. Jeigu norite pasisiūti senovinio
stiliaus kostiumą, bet neturite pakankamai žinių ir bent keleto akademinių
leidinių po ranka, tai atsiminkite pagrindines taisykles:
-
marškiniai, kojinės, nuometai turi būti baltos drobės – mūsų prosenolės
puikiai mokėjo balinti liną. Balta spalva žmogų puošia, rodo jo
tvarkingumą ir padorumą bei dvasios tyrumą;
-
viršutiniai – vilnoniai – rūbai turi būti natūralių gamtos atspalvių,
išgaunamų dažant verpalus ar audinius įvairiais augalais: beržų
pumpurais, ąžuolo žieve, medetka, juodalksnio spurgais, mėlynėmis,
pienėmis ir pan. Taip pat rūdimis, suodžiais, moliu, net galvijų mėšlu;
-
drabužiai tiesaus kirpimo, su iškarpa kaklui; matomi jų kraštai puošti
vytinėmis juostelėmis ar suktu spalvotu siūlu;
-
siuvinėjimas archeologiniam kostiumui netinka, jį tais laikais atstojo
puošimas žalvariu – kalinėtomis plokštelėmis, įvijomis, papuošalais;
-
reikėtų stengtis nenusižengti skirtingų laikotarpių stilistikai ir
nederinti akmens amžiaus darbo įrankių prie, tarkim, XII a. papuošalų;
-
pamirškite gintarų karolius, kurie dabar kažkodėl laikomi nacionalinio
savitumo simboliu. Gintaras visais laikais naudotas saikingai –
amuletams, darbo įrankiams, kai kada karolių pavidalu vertas į kaklo
vėrinį, bet niekada neužgožė kitų to vėrinio kabučių. Lietuva – žalvario
kraštas;
-
jeigu jūsų kostiumas gausiai puoštas žalvariu, prie jo nederės nei vyžos,
nei naginės, o tik odiniai batai;
-
nepridengta galva – nepadorumo ženklas, todėl vyrai nešiojo vilnones,
odines ir kailines kepures, o moterys – skepetas ir nuometus; merginoms
pakako kepuraitės ar apgalvio, tačiau plaukai turėjo būti supinti į
kasas, kurios būdavo iškilmingai nukerpamos per vestuves;
-
šiais laikais įvairiausių faktūrų ir atspalvių audinių galima įsigyti
parduotuvėse – nebūtina mokytis austi ir vargti dažant. Sudėtingiau su
papuošalais, be kurių tikrai neapsieisite. Tam reikia įgūdžių. Todėl,
jei neturite polinkio juvelyrikai, geriau patikėti savo būsimą grožį
profesionalams.
Visa kita: spalvinė gama, papuošalų panaudojimas ir jų dekoras,
paties kostiumo sudėtinės dalys ir jų individuali puošyba, – jūsų laisvė rinktis
ir derinti prie savo esybės ir skonio. Skoniu ir išradingumu bei savitumu
pasižymėjo ir mūsų proseniai.